نقدی بر تصمیم ارزی سیاست گذار

تصمیمات اخیر دولت در خصوص ارز با توجه به سبقه دولت های قبل به نظر نمی توان آن را موفقیت آمیز توصیف کرد. از آن جهت که نیازهای ارزی که توسط دولت پوشش داده خواهد شد مطمئنا پاسخگوی مصرف بازار نخواهد بود و مجددا بازار غیررسمی تشکیل خواهد شد. احتمالا باید به انتظار افزایش مجدد قیمت ها در دلار باشیم. زیرا بازار ارز در کشور دارای پیچیدگی های خاصی است و مصرف دلار در بخش های مختلف کشور پراکندگی زیادی دارد. هنوز دولت برای بسیاری از بخش ها و نهادهایی که به ارز احتیاج دارند تصمیم گیری نکرده است. به طور حتم اگر این تصمیم گیری ها به درازا کشد باید منتظر ایجاد بازارهای غیررسمی و ورود دلالان در بازار باشیم.

این یعنی افزایش ریسک در بازار و به وجود آمدن آنچه در ماه های گذشته شاهد آن بودیم. گستردگی مصارف دلار و ارز در کشور ما همانطور که عنوان شد بسیار است. به طور مثال هزینه مسافرت های تجاری، کارشناسی، گردشگری و ده ها نیاز دیگر که قابل توقف نیستند. اینکه دولت به مسافرت های خارجی ۱۰۰۰ یورو یا معادل دلاری آن را تخصیص می دهد مطمئنا این عدد بسیار ناچیزی است و کفاف مسافرت یک شخص را نخواهد داد. بنابراین این دسته افراد به بازارهای غیررسمی مراجعه کرده و ارز خود را به قیمت آزاد تهیه خواهند کرد. اگر دولت و سیاست گذار ارزی هرچه سریعتر فکری برای تامین مازاد احتیاج گروه های مختلف ارزی ننمایند بنابر آنچه گفته شد باید منتظر یک جهش دیگر در قیمت ارز باشیم.

این یعنی به وجود آمدن یک بحران اقتصادی، سیاسی جدید در سطح کلان کشور که طبیعتا منجر به بروز مشکلات عدیده در سطح خرد نیز خواهد شد. چه بسا اگر دولت فکری به حال اوضاع بازار ارز ننماید مطمئنا تمام تلاش های اخیر به بن بست خواهد رسید و این سیاست های دولت نافرجام می ماند. حل این معضل احتیاج به تصمیم گیری اقتصادی و نه سیاسی دارد. زیرا این مسئله و مشکل در دل اقتصاد کشور نهفته است. نباید با سیاسی کاری مشکل را به صورت مقطعی حل کرد. بلکه باید با استفاده از اقتصاددانان و با یک راه حل اقتصادی این مشکل را برای همیشه از میان برد. این امر خطیر نیازمند یاری تمام اهالی اقتصاد و آنهایی است که مدتها در زمینه مباحث اقتصادی فعالیت داشته مقاله ها خوانده و در دانشگاه ها مطالعات و تحقیقات در این خصوص انجام داده اند.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR