بیت کوین (BitCoin) مفهوم جدیدی از پول نقد اینترنتی

بیت کوین (BitCoin) مفهوم جدیدی از پول نقد اینترنتی 

بیت کوین یک شبکه توافقی است که یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملاً دیجیتال را بوجود آورده است. بیت کوین اولین شبکه پرداخت نقطه به نقطه تمرکز زدایی شده است که توسط کاربرانش بدون هیچگونه اختیار مرکزی (مانند بانک مرکزی، دولت، سازمان و یا اشخاص) و یا واسطه ای، نیرومند شده است. از نقطه نظر یک کاربر، بیت کوین بسیار شبیه پول نقد اینترنتی است.

بیت کوین اولین پیاده سازی یک مفهوم به نام "ارز رمزنگاری شده"  که نوع جدیدی از پول است و برای کنترل تولید و تراکنشها بجای یک مرجع مرکزی، از رمزنگاری استفاده می کند.
 

از دید کاربر، بیت کوین چیزی بیش از یک اَپ موبایل و یا یک برنامه کامپیوتری نیست که یک کیف پول بیت کوینی شخصی برایش تهیه شده و به کاربر اجازه می دهد تا با آن به ارسال یا دریافت بیت کوینها بپردازد. برای بیشتر کاربران، روش کار بیت کوین در همین حد است.

در پشت این پرده، شبکه بیت کوین یک دفتر کل عمومی به نام "زنجیره بلاک" را به اشتراک گذاشته است. این دفتر کل شامل تمامی تراکنشهایی است که تا کنون پردازش شده است و به کامپیوتر کاربر اجازه می دهد تا اعتبار هر تراکنش را بیازماید. اعتبار هر تراکنش به وسیله امضای دیجیتالی مربوط به آدرس های ارسال، محافظت میشود و به همه کاربران اجازه میدهد تا بر ارسال بیت کوینها از آدرسهای بیت کوینی خود، کنترل کامل داشته باشند.

تعداد روزافزونی از کسب و کارها و افراد از بیت کوین استفاده می کنند. این کسب و کارها ممکن است بصورت رو در رو با مشتری باشد، مانند رستورانها ، آپارتمانها، دفاتر حقوقی و یا سرویسهای آنلاین مانند Namecheap، WordPress، Reddit و یا Flattr. بیت کوین اگرچه پدیده ای نسبتاً جدید بشمار می آید، اما به سرعت رو به رشد است. در پایان آگوست ۲۰۱۳، ارزش تمامی بیت کوینهای در گردش بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار امریکا بود و ارزش بیت کوینهایی که روزانه مبادله می شد، به میلیونها دلار می رسید.

پرداخت به وسیله بیت کوین، آسانتر از خرید توسط کردیت کارت یا دبیت کارت است و می تواند بدون استفاده از یک حساب تجاری دریافت شود. پرداخت ها از طریق یک برنامه کاربردی کیف پول، چه روی کامپیوتر و چه روی گوشی تلفن هوشمند شما با وارد کردن آدرس گیرنده، مقدار وجه پرداختی و فشردن دکمه ارسال، انجام می شود. بسیاری از کیف پول ها می توانند با اسکن کردن یک کد QR و یا با استفاده از تکنولوژی NFC و تماس دادن دو گوشی تلفن با هم، آدرس گیرنده را آسانتر وارد نمایند.
 
از مزایای بیت کوین می توان به آزادی پرداخت وجه، کارمزد های بسیار اندک آن، ریسک کمتر برای سوداگران، امنیت و کنترل، شفافیت و بی طرف بودن و از معایب آن به میزان پذیرش کم، ناپایداری و در حال توسعه بودن اشاره کرد.
 منبع: وبسایت بیت کوین (با تلخیص)

دسته بندی: 
منبع خبر: 
@BankTalks
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR