آلمان واسطه‌ سهم‌خواهی امریکا از بازار ایران

نخستین هیات تجاری خارجی که پس از اجرای برجام به ایران وارد شد، از آلمان بود و در این مدت، ایران پذیرای ۴هیات از این کشور بوده است.
 

اگرچه ارتباط اقتصادی ایران با آلمان در سال‌های پرفراز و نشیب‌ تحریم افت داشته، اما این ارتباط هیچگاه قطع نشده است. البته در این مدت، مسیر تجارت ما با کشورهایی مانند آلمان به سمت شرق منحرف شد و لذا ما در برخی موارد نتوانستیم از تکنولوژی روز باواریایی‌ها استفاده کنیم. حال اما با توسعه روابط تجاری این امیدواری وجود دارد که دوباره حجم مبادلات دو کشور افزایش یابد. البته رییس اتاق بازرگانی تهران معتقد است که «آلمان در روابط اقتصادی خود با ایران، بیش از اندازه با احتیاط رفتار می‌کند؛ اگرچه جای امیدواری است با فشاری که اتاق‌های بازرگانی ایالت‌های مختلف آلمان به دولت می‌آورند، مشکلات بانکی و بیمه‌یی در مسیر تجارت فعالان اقتصادی، هرچه زودتر برطرف شود.» در همین زمینه، در جریان سفر هیات تجاری اتاق بازرگانی تهران به ایالت باواریا، تفاهمنامه توسعه همکاری میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و اتاق بازرگانی و صنعت بایرن به امضا رسید. «پیتر دریسن»، رییس اتاق بازرگانی مونیخ در این باره اعلام کرد: قرارداد ۴ساله آموزش مدیریتی MBA برای مدیران ایرانی منعقد می‌شود تا ۲ کشور بیشتر بتوانند با یکدیگر همکاری کنند. از طرفی «یورگن لووف» مدیر بخش فروش و بازاریابی شرکت «مان» آلمان، از ساخت اتوبوس‌های این کارخانه در ایران به‌صورت «سی‌کی‌دی» (CKD) خبر داد و گفت: چند هفته پیش با یک شرکت ایرانی قرارداد همکاری برای تولید اتوبوس در ایران به امضا رسیده است. همچنین تفاهمنامه همکاری با یکی دیگر از شرکت‌های ایرانی نیز برای واردات کامیون و موتورهای سنگین به امضا رسیده است. تمایل کشورها برای حضور در بازار ایران تا حدی است که امریکا نیز بنا دارد از این میدان رقابت دور نماند و ازطریق واسطه کردن برخی کشورها مانند آلمان، دورنمای تازه‌تری از بازار ایران و ظرفیت‌های آن به دست آورد؛ چنانچه بر اساس اعلام سفیر ایران در آلمان، هفته آینده هیاتی از طرف خزانه‌داری امریکا در سطحی بالا به این کشور می‌رود تا ضمن تبیین چشم‌انداز اقتصادی ایران، برداشت‌ یکسانی در مورد اقتصاد کشورمان پس از لغو تحریم‌ها به دست آورند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ، مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه در زمان تحریم، زیرساخت‌های خوبی در ایران ساخته شده و صنعت در این مدت استحکام خود را حفظ کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر صنعت کشور نیاز به روز شدن دارد و اقتصاد ایران نیازمند سرمایه و تکنولوژی است که اقتصاد آلمان در این زمینه می‌تواند با ما همکاری داشته باشد. وی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده در برنامه ششم برای جذب ۵۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی و ورود تکنولوژی‌های جدید گفت: فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در ایران بعد از رفع تحریم‌ها به وجود آمده و باید به این نکته نیز اشاره کرد که بازار ایران تنها بازار ۸۰میلیون نفری نیست، بلکه بازاری ۴۰۰میلیون نفری با در نظر گرفتن ۱۵ کشور همجوار دارد. رییس اتاق تهران با بیان اینکه سازمان‌های جهانی رشد حداقل ۵درصدی برای اقتصاد ایران در نظر گرفته‌اند، تصریح کرد: این در حالی است که به خاطر کاهش قیمت نفت، کشورهای منطقه و بسیاری از کشورهای دنیا با رکود رو به رو هستند. خوانساری با اشاره به پیش قدم شدن فرانسه و ایتالیا در توسعه روابط اقتصادی خود با ایران گفت: شرکت‌های دو کشور در حال نهایی کردن قراردادهای خود هستند؛ به‌طوری‌که در ایتالیا، کل قراردادها از طریق «بیمه ساچه» بیمه می‌شوند و در فرانسه نیز شرکت‌های فرانسوی تسهیلاتی را فراهم کرده‌اند؛ لذا انتظار داریم هرچه زودتر مسائل ما با آلمان نیز حل شود.

  بازشدن گره روابط به دست ژرمن‌ها
رییس اتاق تهران گفت: این اتاق آمادگی دارد در صورتی که مشکلی از طرف ایران در توسعه روابط اقتصادی ایران و آلمان وجود دارد، آن را بر طرف کند؛ اما انتظار این است که وزیر تجارت آلمان نیز اقدامات لازم و راهگشایی برای توسعه روابط انجام دهد. خوانساری در عین حال، در دیدار با وزیر کشاورزی ایالت «باواریای آلمان» اظهار کرد: صنعت غذایی ایران توانسته در سال‌های گذشته، رشد قابل‌توجهی به دست آورد و بسیاری از محصولات ما در این بخش صادر می‌شود. از این رو، ایران و آلمان می‌توانند در این ارتباط با همکاری‌ و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در ایران، محصولات کشاورزی صادرات‌محور تولید کنند.

  زمینه‌های همکاری میان ۲کشور
«هوبرت بیتلمایر»، وزیر کشاورزی ایالت باواریا نیز در این دیدار گفت: پرورش گاو‌های شیری و گوشتی، محصولات لبنی، فناوری آبیاری، فرآوری مواد غذایی، فرآوری گیاهان دارویی و ماشین‌آلات صنعتی آموزش می‌تواند ازجمله زمینه‌های همکاری میان ایالت باواریا و ایران باشد. «فرانتس یوزف پشیرر»، معاون وزیر اقتصاد، رسانه‌ها، انرژی و فناوری ایالت بایرن نیز گفت: بسیاری از شرکت‌های بایرنی با شرکت‌های ایرانی دیدار داشتند و اطلاعات خوبی از این دیدارها به دست آمد. وی افزود: ما می‌دانیم که ارتباط تجاری با ایران و برقراری دوباره ارتباطات اقتصادی با این کشور، شانس بزرگی برای ماست و امیدواریم که با همکاری یکدیگر روابط دوجانبه خود را افزایش دهیم.

  گشودن گره روابط بانکی با ایران
هیات تجاری اتاق تهران در ادامه‌ برنامه‌های سفر خود در آلمان، علاوه بر نشست و برخاست با فعالان اقتصادی مونیخ و برلین، با سفیر کشورمان در آلمان نیز ملاقات کرد. این دیدار که در محل سفارت ایران در برلین برگزار شد، فرصتی بود تا صاحبان کسب‌وکار کشور با نماینده سیاسی دولت در آلمان به گفت‌وگو بنشینند. علی ماجدی، سفیر ایران در آلمان در این زمینه با اشاره به جدیت آلمانی‌ها برای حل مشکلات بانکی و بیمه برای ارتباط با ایران گفت: هفته آینده هیاتی از طرف خزانه‌داری امریکا در سطحی بالا به این کشور می‌آید تا برداشت‌ یکسانی در مورد اقتصاد ایران پس از لغو تحریم‌ها به دست آورند. مشکلات بانکی پیش‌روی ارتباط اقتصادی ایران و آلمان در حال بر طرف شدن است و بانک ملی ایران و بانک «EIH» اکنون کارهای دریافت و پرداخت را می‌توانند انجام دهند. از سوی دیگر، حل برخی دیگر از مشکلات به خود ما برمی‌گردد؛ چراکه دولت گذشته، روی موضوع پولشویی کوتاهی کرد اما دولت جدید مصر است که آن را اجرا کند. ماجدی با اشاره به اینکه حدود ۸۵درصد بار اقتصاد کشور آلمان بر دوش شرکت‌های کوچک و متوسط است، بیان کرد: این امر نشان‌دهنده نقش اتاق‌های بازرگانی در توسعه روابط اقتصاد دو کشور است. آلمان می‌تواند تولید خود را در ایران برای صادرات به منطقه انجام دهد و در این ارتباط نیروی‌های جوان و تحصیلکرده و منابع داخلی ایران فراهم است. وی تصریح کرد: بازار ایران اکنون بازار رقابتی شده است و آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری مشترک و در مرحله بعد جذب فاینانس را دارد.

  علاقه آلمانی‌ها برای ثبت نمایندگی
ماجدی در بخش دیگری از سخنانش از علاقه برخی شرکت‌های آلمانی برای ثبت نمایندگی و شعبه در ایران خبر داد و در عین حال گفت: طی ماه‌های اخیر با تقاضای زیادی از سوی شرکت‌های آلمانی برای تاسیس بنگاه اقتصادی در ایران مواجه شده‌ایم؛ به‌طوری‌که آلمانی‌ها برای ثبت شرکت خود در تهران، با پیشنهاد پرداخت رقم‌های نجومی از سوی برخی افراد رو به رو شده‌اند که از ۱۰۰ تا ۴۰۰میلیون تومان متفاوت بوده است. وی در همین زمینه خواستار شد: اتاق بازرگانی وارد عمل شده و به شرکت‌های آلمانی برای ثبت بنگاه اقتصادی در ایران خدمات دهد. ماجدی افزود: ما در سفارت ایران در برلین نمی‌توانیم در این زمینه به آلمان‌ها کمک کنیم؛ چراکه وظیفه سفارت این نیست و اگر بخواهیم اقدامی در این زمینه انجام دهیم، به ما تهمت می‌زنند که سفیر به دنبال منافع اقتصادی است. وی تصریح کرد: با این همه، ما برای اینکه بتوانیم مراوداتی درست و اصولی داشته باشیم، بهتر است نهادهایی چون اتاق بازرگانی، اطلاعات و مشاوره مناسب به طرف‌های آلمانی ارائه دهند. ماجدی همچنین نقش اتاق بازرگانی در توسعه روابط میان بنگاه‌های هر دو کشور را مهم ارزیابی و بر همکاری میان سفارت ایران در برلین و اتاق بازرگانی تاکید کرد. در این نشست همچنین محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران از سفر یک هیات اقتصادی از اتحادیه صنعت و تجارت «دوسلدورف» به ایران در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و گفت: درخصوص ارائه خدمات به شرکت‌های آلمانی برای تاسیس شعبه در ایران گفت: اتاق تهران در این زمینه آمادگی دارد به بنگاه‌های آلمانی کمک کند.

  بازدید از کارخانه خودروسازی «مان»
در جریان سفر هیات اقتصادی اتاق بازرگانی تهران به آلمان و بازدید از شرکت خودروسازی «مان»، تقاضای ایران برای دریافت فاینانس و تامین منابع مالی توسط آلمان اعلام شد و شرکت آلمانی نیز از تمایل خود برای حضور پایدار در ایران خبر داد. خوانساری در دیدار با «یورگن لووف» از مدیران فروش «مان»، با اشاره به جهش قیمت ارز در ایران در سال‌های گذشته و محدود شدن بازار خودروهای سنگین کامیون و اتوبوس گفت: اگر شرکت ما به‌ صورت ۵ساله در ایران فروش داشته باشد، بازار مطلوبی پیش رو دارد که لازمه این کار تامین مالی و فاینانس است. رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلات نقدینگی کارخانجات کشور افزود: مشکل کارخانه‌های ایران، عدم امکان خریداری محصولات به‌ صورت نقد است و نیاز به فاینانس‌های بلندمدت دارند. به گفته خوانساری، شرکت «مان» برای حضور در ایران باید حداقل فاینانس‌های دو ساله را برای کارخانه‌های ما در نظر بگیرد؛ چراکه حدود ۶۰ تا ۱۰۰هزار دستگاه کامیون در ایران نیاز به نوسازی دارد.
دسته بندی: 
منبع خبر: 
اقتصاد انلاین
نمایش در صفحه اصلی: 
۰


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR