بررسی خطرات احتمالی افزایش بهای نفت

افزایش بهای نفت در روزهای اخیر مورد توجه بسیاری از کشورهای صادرکننده این مهم استراتژیک شده است. بهای نفت بر اثر دو ریسک ژئوپولتیک روند رو به رشد به خود گرفته است. هرچند این افزایش قیمت خبر خوبی برای صادرکنندگان نفتی به حساب می آید، اما ادامه این جهش های قیمتی می تواند ریسک هایی را هم در خود داشته باشد که به نوبه خود می تواند دارای خطراتی هم باشد. اولین خطر، تهدید پایداری بازار نفت است، چرا که با افزایش قیمت نفت باید به انتظار افزایش سطح عرضه باشیم.

که این موضوع روند افزایشی قیمت نفت را دچار اختلال خواهد کرد. دوم با توجه به کاهش قیمت نفت در ماه های گذشته کشورهای متکی به فروش نفت که در اقتصاد خود تغییراتی را بوجود آورده و سعی داشتند تا ظرفیت های خود را در سایر محصولات بالا ببرند طبیعتا با رشد قیمت نفت برنامه های خود را رها کرده و مجددا وابستگی های خود به نفت را افزایش خواهند داد. اما سومین خطر که پرمخاطره تر از دو مورد اول به نظر می رسد، آن است که افزایش قیمت موجب این خواهد شد تا کشورهای منطقه پول بیشتری برای هزینه های نظامی خود کنار بگذارند و همین موضوع آنها را به این سمت سوق خواهد داد تا با تشدید تنش در منطقه قیمت نفت را بالا نگه دارند.

این افزایش قیمت نفت چرا و چگونه رخ داد؟ نفت که روز دوشنبه نزدیک به سه درصد رشد کرد به بیشترین سطح خود در دو سال و نیم گذشته رسید. علت این رشد را به اعتقاد کارشناسان باید در دو عامل مهم سیاسی در منطقه خاورمیانه جستجو کرد؛ عامل اول دستگیری مقامات، وزرا و شاهزادگان سعودی است که به منظور مبارزه با مفاسد اقتصادی بیان شده است. این امر سبب درگیری ها و احتمال بوجود آمدن تنش در داخل عربستان را تشدید می کند. موضوعی که می تواند به شدت بر بهای نفت اثر گذار باشد. موضوع بعدی پرتاب موشک از سوی یمن به سمت زیاض می باشد. اقدامی که خیلی مخرب هم به نظر نمی آید و هیچ خسارتی را به دنبال نداشت. البته مقامات عربستانی ایران را مقصر این عملیات می دانند. این اتفاق تنش های منطقه را بیشتر خواهد کرد. از آنجا که این دو کشور دارای ذخایر عظیم نفتی هستند درگیری این دو، قیمت نفت را صعودی خواهد کرد. آنچه مسلم است منطقه خاورمیانه به دلیل وجود منابع نفتی همیشه محل منازعات و تنش ها بوده است. این افزایش قیمت به طور حتم کشورهای دارای این ثروت خدادادی را با درآمد بیشتری روبرو خواهد کرد و آنها را به درگیرهای منطقه ای تشویق خواهد کرد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR