رشد معاملات آتی سکه در پی جهش طلای جهانی هفته گذشته

 در پی افزایش بهای اونس جهانی طلا و همچنین جهش قیمت دلار در بازار داخلی شاهد افزایش حجم معاملات در بازار آتی سکه در بورس کالای ایران بودیم. بنابر آمارهای منتشره توسط بورس کالا سکه آتی در هفته گذشته با ۴۷.۶۱۵ قرارداد توانست رکورد جدیدی را در معاملات خود به ثبت رساند. در مقایسه با معاملات هفته گذشته خود با رشدی معادل ۲۵هزار قرارداد مواجه شد. دلایل این رشدهای اخیر را می توان به فراز و فرودهایی که قیمت جهانی طلا داشت، نسبت داد. بحران های ژئوپلیتیک در جهان به خصوص مناقشات آمریکا و کره شمالی از مهم ترین این عوامل بود. همچنین به نوسان ارزش دلار در بازارهای جهانی که در نوع خود یک رکورد به حساب می آمد. ارزش دلار در بازارهای جهانی به رقمی نزدیک به ۹۱.۶۴ واحد رسید که کمترین حد در یکسال اخیر بود. در کنار این دو عامل باید بیم و امید از دورنمای اقتصادی جهان را هم به آنها اضافه کرد.

تمام این عوامل نامبرده شده دست به دست هم داد تا ارزش اونس در بازارهای جهانی به مرز ۱.۳۲۹ دلار برساند. در کنار این افزایش بهای اونس، سکه بهار آزادی هم در بازار داخلی به ۱۲.۲۴۰.۰۰۰ ریال رسید. اما این افزایش بهای اونس در آخر هفته تا حدی تعدیل شد و علت آن را هم به شناسایی سود در قیمت های بالا توسط معامله گران اشاره کرد. که منجر به این شد که قیمت این کالای امن سرمایه گذاری را کاهشی نماید. در کنار این دلایل نباید تغییر مسیر قیمتی دلار را در بازارهای جهانی از یاد برد. دلار در آخرین روز کاری تغییر مسیر داد و شاخص خود را به مرز ۹۲.۸۸ واخد رساند.

دلیل این افزایش شاخص به دلیل گزارش و داده های خوبی بود که از اقتصاد آمریکا منتشر شد. این گزارش حاکی از ایجاد ۲۳۷ هزار شغل در آمریکا بود که از رقم اعلام شده قبلی بالاتر ایستاد. همچنین رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا سه درصد بیان شده که بهترین رشد در دو سال اخیر بوده است. در کنار تمامی عوامل یادشده که توانست آثار منفی بر روی قیمت اونس داشته باشد اما این فلز گرانبها در کانال ۱.۳۰۰ دلار توانست به خوبی از خود مقاومت نشان دهد و تحلیل های فنی هم به سود طلا کار کرد تا به این ترتیب اونس به اوج ده ماهه خود باز گردد. تنها عاملی که توانست در مقابل این عوامل کاهشی استقامت کند و بهای اونس را مجددا در روند افزایشی قرار دهد جهش بهای نفت خام از کف پنج هفته ای بود. حال باید به انتظار بازگشایی بازارهای جهانی بعد ار تعطیلات آخر هفته باشیم تا ببینیم شاخص این فلز گرانبها به کدام سو، سوق پیدا خواهد کرد.

 

www.tajmirexchange.com

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیر ریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR