کنترل بازار ارز به سبک بازارساز

پس از افزایش های متمادی در قیمت دلار دیروز شاهد افت این ارز بودیم. به عقیده فعالان، چهار دلیل عمده موجب این کاهش نوسان و افت قیمت شد. به عنوان مهم¬ترین گزینه، عرضه مناسب بازارساز موجب کنترل قیمت در بازار شد. آنچه از شنیده های بازار برمی آید همچنان تقاضا برای دلار به میزان مناسب وجود دارد. ولی عرضه های به موقع و مناسب از سوی سیاستگذار ارزی پاسخ این تقاضاها را داد. و توانست جلوی افزایش قیمت را بگیرد. این تدبیر که از سوی بازارساز انجام شد موجب شد تا معامله گران غیرواقعی و آنهایی که سعی در ایجاد حباب در بهای دلار را داشتند دیگر انگیزه برای خرید نداشته باشند. این گروه معمولا زمانی وارد بازار می شوند که هیچ قدرتی در عرضه نبینند و بتوانند از این فرصت استفاده کرده و بهای دلار را بالا ببرند. اما نکته جالبی که در عرضه های دیروز وجود داشت این بود که به هر اندازه که دلار عرضه می شد خریدار هم برای آن وجود داشت. در کنار این عامل که بیان شد سه دلیل دیگر هم وجود داشت.

یکی از آن ها بالا نبودن ارزش دلار در کشورهای همسایه بود. حتی در گاهی از ساعات روز قیمت در این کشورها پایین تر از بازار داخلی بود. همین قضیه انگیزه را برای خریدهای رو به بالا از معامله گران می گرفت. دلیل بعدی افت نرخ حواله درهم بود. نرخ این ارز که تا ۱۱.۲۰۰ ریال هم بالا رفته بود دیروز با افت همراه شد و این عامل هم توانست جلوی افزایش نرخ دلار را بگیرد. عامل بعدی تعدیل قیمت دلار در مهر ماه و ورود آن به کانال ۴۰.۰۰۰ ریال بود. این امر احتیاط را در بین معامله گران بیشتر کرده و قدرت ریسک پذیری را در بین آنان کاهش داده است.

چه بسا اگر دلار در کانال های پایین تری بود باید به انتظار نوسانات سنگین تری هم می بودیم. اما عرضه ها و کنترل نوسانات موجب شد تا دلار به آرامی و به دور از هرگونه هیجانات به رشد خود ادامه دهد. در روزهای اخیر دیدیم که دلار بر خلاف انتظارات نوسان گیران رشدهای غیرمنتظره نداشت و کاملا حساب شده به روند رشد خود ادامه داد. قیمت دلار در روز سه شنبه به تعادل رسید زیرا میزان تقاضا و عرضه با یکدیگر برابر بودند. شاخص بهای ارز دیروز در بازگشایی با قیمت ۴۰.۶۰۰ ریال آغاز به کار نمود که تفاوتی با روز گذشته خود نداشت. در ادامه معاملات خود نوسان چندانی هم از خود نداشت و سرانجام در قیمت ۴۰.۵۸۰ ریال به کار خود پایان داد. در روزی که دلار نوسان چندانی از خود به ثبت نرساند یورو هم همین اوضاع را تجربه کرد و در نهایت با ۵۰ ریال افت به بهای ۴۷.۹۵۰ ریال رسید.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR