کاهش ارزش یورو در پی تصمیمات بانک مرکزی اروپا

نشست روز پنجشنبه بانک مرکزی اروپا حاوی دو پیامد برای بازارهای جهانی بود. این دو پیامد مهم ارز اروپایی را تحت فشار قرار داد و موجب تضعیف ارزش یورو در برابر دلار شد. پیامد اول باقی ماندن نرخ بهره در عدد صفر، که این باعث رشد تورم و در نهایت موجب تضعیف یورو در بازارهای جهانی شد. پیامد دوم معرفی طرح کاهش حجم خرید اوراق بهادار توسط بانک مرکزی اروپا از سال آینده میلادی بود. بازارهای جهانی که همگی به انتظار نشست روز پنجشنبه بانک مرکزی اروپا بودند، بعد از اعلام نتایج جلسه نرخ برابری یورو در برابر دلار با افت شدیدی همراه شد. نرخ تغییر روزانه ارزش یورو به دلار ۸/۴ درصد افت کرد که از تابستان ۲۰۱۶ بی سابقه بود. باقی ماندن نرخ بهره صفر از طرف بانک مرکزی اتحادیه اروپا موافقان و مخالفانی را در خود داشت. از مهمترین موافقان این تصمیم رئیس بانک مرکزی اروپا می باشد که ایشان اعتقاد بر نرخ بهره پایین و تورم افزایشی را دارند که این دو مقوله یورو را در بازارهای جهانی تضعیف کرد.

پایین نگه داشتن نرخ بهره موجبات عدم پیشرفت اقتصادی در اروپا را به دنبال خواهد داشت. به همین منظور مخالفان این طرح در تایید سخنان خود اصرار به افزایش دو درصدی تورم را دارند تا بتوانند نرخ عقب ماندگی تورم هدف را جبران نمایند. و با این کار بتوانند اقتصاد اروپا را شکوفا نمایند. اما تصمیم بعدی این بانک مبنی بر کاهش حجم خرید اوراق بهادار بود. در تصمیمی که در انتهای این جلسه گرفته شد کاهش حجم خرید اوراق به نصف میزان سال جاری بود. علت این تصمیم هم به خاطر ناکارآمدی این جریان بود.

زیرا خرید این اوراق نتوانست نرخ تورم مورد انتظار اعضا را تحقق نماید و همین مسئله منجر به اهرم فشاری برای منتقدان و مخالفان این طرح تبدیل شد. بازارهای جهانی هم به این تصمیم بانک مرکزی واکنش تندی نشان دادند و یورو را به شدت تضعیف کردند. تضعیف یورو به نفع شاخص دلار کار کرد که این افزایش شاخص دلار تضعیف اونس جهانی طلا را به دنبال داشت. اونس در پایان معاملات روز جمعه خود در قیمت ۱.۲۶۷ دلار به کار خود پایان داد. که دلیل عمده افت اونس مربوط به افت نرخ برابری یورو به دلار می باشد. در نهایت یورو در آخرین روز کاری بازارهای جهانی با افت ۱.۱۰ درصدی همراه شد. در حالی که دلار در همان روز ۱.۱۳ درصد تقویت شد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR