پیشگامی دلار در بازارهای جهانی

پیشتازی دلار که در بازارهای جهانی که از هفته پیش آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد. ارز آمریکایی با رشد ۶/۰ درصدی در هفته گذشته گوی سبقت را از حریف دیرینه اش یعنی اونس طلا ربود. آنچه در مزمت اونس طلا در بازارهای جهانی گفته شده، برآورده نشدن تقاضای پیش بینی شده طلای فیزیکی از سوی هندی ها و تقویت دلار موجبات افت ۷۹/۱ درصدی طلا را در هفته گذشته فراهم آورد. هر ساله در این ایام بازار هند به جهت اعتقادات و رسوم خاص آن کشور، درخواست برای خرید طلا به اوج خود می رسد. اما امسال روند تغییر کرد. زیرا قیمت طلا افزایش پیدا کرده بود و همین قضیه سبب انصراف هندی ها از خرید طلا شد. در مقابل اما گزارش های مثبت ماه سپتامبر بودجه فدرال رزرو و آمار فروش مسکن های دست دوم در آمریکا، به کمک افزایش شاخص دلار در بازارهای جهانی آمد. هفته گذشته شاخص دلار با افزایش ۶/۰ درصدی به نسبت هفته ماقبل خود مورد توجه فعالین بازارهای جهانی قرار گرفت.

هفته سپری شده برای دلار بسیار پرنوسان و پرتقاضا بود. دلار بیشتر از این که به عوامل اقتصادی توجه داشته باشد، متاثر از عوامل سیاسی در آمریکا بود. علاوه بر عوامل نامبرده شده چند عامل دیگر از جمله تصویب بودجه ۲۰۱۸ آمریکا، تمایل ترامپ برای اعلام گزینه نهایی ریاست فدرال رزرو از جمله مولفه های شدید به شاخص دلار به جهت افزایش بودند. عوامل نامبرده شده تاثیرگذارترین شاخصه ها برای افزایش قیمت دلار در بازارهای جهانی بود. بودجه آمریکا که مدت ها مورد بحث کارشناسان بود با اعداد بسیار ناامید کننده ی در هفته ها و ماه های گذشته همراه بود. به طوری که بودجه پیشنهادی توام با کسری است. اما بناگاه در آخرین گزارش اعلامی فدرال رزرو پس از چهار ماه کسری در ماه سپتامبر با مازاد همراه شد.

این نکته را هم که از سوی کارشناسان آمریکایی مطرح شده نباید فراموش کرد که این مازاد ماه سپتامبر موقتی بوده و در بلند مدت دلار تحت تاثیر کسری بودجه مجددا روند نزولی را به خود خواهد دید. آنچه مسلم است و مبنای تصمیم گیری ها خواهد بود باید منتظر سایر عوامل تاثیرگذار بر شاخص دلار باشیم و ببینیم که سایر سیاست هایی که مدنظر دولت آمریکا است تا حدی بر شاخص دلار تاثیرگذار خواهد بود و آینده شاخص دلار چه روندی را در پی خواهد گرفت.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR