واکنش بازار ارز به دستورالعمل های سیاست گذار

اقدامات جدید بانک مرکزی در غالب دستورالعمل های اجرایی جدید منتج به این شد تا فعالیت دلالان در بازار ارز به حداقل برسد. همچنین بر اساس بخشنامه جدید سیاست گذار، صرافی ها از این پس دیگر نمی توانند اقدام به خرید و فروش ارز نمایند. این موضوع موجب خواهد شد تا بیشتر فعالیت های ارزی به سوی شبکه بانکی هدایت شود. البته طرح ها و دستورالعمل های جدید بانک مرکزی موافقان و مخالفانی هم برای خود دارد. موافقان در این عقیده هستند که اگر معاملات ارزی در بانک ها صورت گیرد موجب شفافیت بیشتر در معاملات خواهد شد. همچنین ریسک پول شویی هم به حداقل خواهد رسید و بازار ارز به سمت شفافیت پیش خواهد رفت. اگر این اقدام برجا بماند مطمئنا اقدام و گام موثری در تایید اقدامات ایران توسط FATF خواهد بود. اما مخالفان عنوان می کنند که این اقدام سیاست گذار دوام چندانی نخواهد داشت زیرا با بازگشت تحریم ها روابط بانکی مجددا مختل شده و واریز سایر کشورها به مشکل خواهد خورد. در صورتی که در زمان تحریم ها این صرافی ها بودند که با دور زدن تحریم ها مراودات ارزی کشور را انجام می دادند.

تصمیمات اخیر بانک مرکزی سه روز انتهای هفته گذشته را به کما برد و معدود معاملاتی به شکل غیرمجاز از سوی دلالان در دامنه های ۵۲.۰۰۰ ریال تا ۵۴.۰۰۰ ریال صورت می گرفت، بر اساس گفته ها بیشتر معاملات در شهرهای مرزی در جریان بود. بعد از حمله آمریکا و متحدانش به سوریه معاملات دلار در مناطق ارزی روند افزایشی به خود گرفت. بهای دلار در هرات افغانستان به محدوده ۵۲.۴۰۰ ریال رسید. بیش از این قیمت در محدوده ۵۱.۹۰۰ ریال بود. با این حال با وجود ماموران انتظامی کمتر کسی جرات به خرید و فروش ارز در بازار داشت. برخی از فعالان شایع کردند در اولین روز این قانون جدید ارز ۴۲.۰۰۰ ریالی به برخی از مسافران هنگام خروج از کشور تعلق گرفت.

اما در بازار سکه همچنان معاملات داغ و پرهیجان دنبال می شود. با توجه به اینکه دلار آنچنان معامله ندارد نگاه بسیاری از فعالان به حملات آمریکا و تحولات منطقه، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی خواهد بود. عامل دیگری که منجر به رشد بهای سکه در بازار شد، تعلیق حراج سکه توسط بانک کارگشایی بود. در آخرین روز هفته سکه باردیگر به آستانه ۱۸.۰۰۰.۰۰۰ ریال رسید. حال باید منتظر ماند و دید معامله گران چه واکنشی به حملات شنبه آمریکا به مواضع سوریه خواهند داشت و روند و مسیر سکه به کدامین سو جهت گیری خواهد کرد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR