نگاهی تحلیلی به بازار اونس طلا و دلار جهانی

اونس طلا پس از یک هفته افزایش قیمت، با بازگشایی در هفته جدید دچار افت قیمت شد. فلز زرد که روز جمعه خود را با قیمت ۱.۳۰۳ دلار به پایان رسانده بود در هفته جدید خود باکاهش شدید قیمتی مواجه شد و به ۱.۲۹۵ دلار رسید. اما این پایان کار نبود و در انتهای روز سه شنبه هم به افت خود ادامه داد و در ۱.۲۸۵ دلار به کار خود پایان داد. اونس در روز جمعه به بهانه انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا دچار گپ قیمتی شده بود. این گپ یا فاصله قیمتی زمانی به وقوع می پیوندد که قیمت باز و بسته شدن یک کالا در فاصله معین انسجام و نظم خود را از دست بدهد. تجربه ثابت کرده هر زمان این فاصله در قیمت هر کالایی بوجود آید بلافاصله در روز بعد جبران خواهد کرد. اتفاقی که در اونس طلا هم روی داد و با بازگشایی در آغازین روز کاری دچار افت قیمت شد و این فاصله قیمتی را پوشش داد. عاملی دیگری که منجر به کاهشی تر شدن قیمت اونس طلا شد تقویت ناچیز شاخص دلار بود. شاخص دلار در روز سه شنبه در عدد ۹۳.۳۱ بازگشایی شد و تا انتهای همین روز به ۹۳.۶ رسید.

دو دلیل عمده برای افزایش می توان متصور شد. اولین آن انتشار شاخص تولید صنعتی در آمریکا بود که نسبت به ماه گذشته ۵.۸ درصد رشد از خود نشان داد و توانست شاخص دلار را تقویت نماید. عامل مهم بعدی بودجه فدرال رزرو آمریکا بود. بودجه این نهاد معتبر که در ماه سپتامبر منفی ۱۱۹ میلیارد دلار پیش بینی شده بود، اما منفی ۱۰۸ میلیارد دلار ثبت شد. نکته جالب این پیش بینی ها برای فدرال رزرو برای ماه اکتبر بود که طبق اعلام رسمی مثبت ۶ میلیارد دلار ثبت شد. این پیش بینی غیرقابل باور منجر به کاهش اونس طلا و به تبع آن افزایش در شاخص دلار شد.

البته کارشناسان افزایش بیشتری در شاخص دلار را انتظار داشتند اما تصمیم های دوگانه ترامپ و بحث برانگیز او از افزایش بیشتر شاخص دلار جلوگیری نمود. اقتصاددانان آمریکا اعتقاد دارند که سیاست پولی و سیاست عمومی آمریکا دچار یک «اختلال دو قطبی» شده است. این بیماری سیاسی همانند سدی در مقابل افزایش شاخص دلار در هفته جاری ایستاد و از افزایش دلار در بازارهای جهانی ممانعت به عمل آورد. با تمام این تفاسیر باید بازهم منتظر تصمیم های رئیس جمهور آمریکا باشیم و ببینیم چه در انتظار این دو کالای اساسی و پرطرفدار خواهد بود و آینده فعالان این دو عرصه به کجا خواهد رسید.

 

www.tajmirexchange.com

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR