مقایسه روند تغییرات نرخ ارز

با نگاهی به نمودار تاریخی دلار متوجه این نکته خواهیم شد که معمولا در نیمه دوم سال نرخ دلار شروع به افزایش می کند و در دی ماه به اوج خود می رسد. پس از گذر از آن با یک روند کاهشی تا پایان سال ادامه می یابد. با توجه به آنچه در نمودار مشاهده می شود و روند معاملات دلار از ابتدای سال تاکنون باید دید آیا روند دلار به مانند سال های گذشته رفتار خواهد کرد یا باید به انتظار رفتاری متفاوت از دلار باشیم. برای رسیدن به پاسخ این سئوال لازم است به نکات زیر توجه کنیم. اول اینکه آیا رفتار افزایشی قیمت دلار مانند سال گذشته خواهد بود؟ برای پاسخ به این سئوال باید به روند معاملات در سال های گذشته نگاهی بیاندازیم. در سال های ۹۳ و۹۵ نرخ دلار از ابتدای سال با یک شیب ملایم افزایش داشته و سپس از آبان تا دی ماه با یک جهش به بیشترین قیمت خود در سال رسیده است. اما سال ۹۶ جریان کاملا متفاوتی را در نرخ دلار شاهد بودیم. دلار از ابتدای سال ۹۶ تا مرداد ماه به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و معرفی اعضای کابینه عملا هیچ گونه افزایشی را تجربه نکرد. همه فعالان به انتظار انتخاب رییس جمهور جدید و در پی آن تشکیل تیم اقتصادی بودند و اینکه این تیم چه تصمیماتی را در قبال دلار اتخاذ خواهد کرد.

دقیقا به محض انتخاب این تیم و رئیس بانک مرکزی حرکت افزایشی دلار هم شروع شد که نشان از تغییر رویکرد اقتصادی دولت بود. از ابتدای تشکیل کابینه دولت جدید صحبت از یکسان سازی نرخ ارز و تک نرخی شدن آن می شد و این بدان معنا بود که دولت مصصم به از بین بردن فاصله نرخ آزاد و مرجع را دارد. نرخ دلار پس از انتخابات با یک شیب ملایم و برنامه ریزی شده و به دور از هیجانات به حرکت خود ادامه داده است. این نشان از یک تدبیر و کنترل از سوی نهادهای ذیربط بود. دومین نکته ی که باید آنرا فراموش نکرد اینکه آیا وضعیت اقتصادی کشور مشابه سال های قبل است؟ پاسخ این سئوال منفی است. زیرا افزایش واردات و خروج ارز به همراه کاهش صادرات غیر نفتی در سال ۹۶ نسبت به سال های گذشته رخ داده است.

همچنین میزان کسری بودجه دولت نیز در سال ۹۶ نسبت به قبل بیشتر شده و با توجه به وضعیت نابسامان شبکه بانکی به نظر ساده ترین راه به منظور پوشش این کاستی ها افزایش نرخ ارز می باشد. کاهش نرخ سود بانکی در شهریور ماه را هم باید بر دلایل افزایش نرخ ارز در سال ۹۶ اضافه کنیم. با توجه به نکاتی که گفته شد افزایش نرخ ارز در سال ۹۶ کاملا متفاوت از سال های قبل بوده و بعید به نظر می رسد رفتار و حرکت دلار همانند سال های قبل باشد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR