عوامل کاهش نوسانات ارزی

در پایان معاملات روز گذشته، نوسانات دلار محدودتر و این ارز با کاهش میزان رشد قیمت مواجه شد. این امر مهم مشتمل بر چند اتفاق تاثیرگذار بود که در بازار ارز دیروز به وقوع پیوست. اشباع خریدهای شماری از معامله گران، احتیاط برخی از بازیگران بازار، برداشتن محدودیت شرط یک بار فروش دلار برای هر صرافی، جوسازی روانی برخی از فعالان مبنی بر احتمال افزایش بیشتر عرضه ارز پیش از صحبت های رئیس جمهوری و کاهش تقاضا به دلیل رسیدن به سقف مقاومت از جمله عواملی بودند که به کاهش نوسانات بازار ارز یاری رساندند. در روزهای قبل بانک مرکزی دستورالعملی به صرافی ها ابلاغ نمود مبنی بر خرید ارز فقط محدود به یک بار از بازارساز. این دستورالعمل در کلام فعالان و نوسان گیران این گونه تفسیر شد که بهای دلار همچنان قصد افزایش را دارد و خود بانک مرکزی هم میل به این خواسته را دارد. اما دیروز این قانون به شکل دیگری به صرافی ها ابلاغ شد. اینکه هر صرافی به شرط فروش بسته های خود به بازار می تواند بسته های جدید را از بازارساز خرید نماید.

همین قانون موجب تلطیف جو بازار و منطقی شدن آن شد. تمامی صرافی هایی که در روزهای قبل فروش دلار را متوقف کرده بودند با دیدن این وضعیت شروع به فروش ارزهای خود کردند. ضمن این که صرافی های بزرگ منسوب به بانک مرکزی هم به مشتریان خود اعلام فروش کردند و نگهداری و خرید مجدد آن را به زیان آنها اعلام کردند. انتشار چنین اخباری در انتهای روز به ثمر رسید و قیمت دلار با افزایش بازیگران فروشنده مواجه شد و قیمت از سطح ۴۶.۷۵۰ریال عقب نشینی کرد و به قیمت ۴۶.۵۵۰ ریال رسید. به غیر از دلار که دامنه نوسانات آن تا حدودی کنترل شد، ارزش ارزهای مهم اروپایی در بازار داخلی همچنان بالاتر از بازار جهانی است. روز گذشته یورو با ۱۰۰ ریال کاهش به قیمت ۵۷.۹۰۰ ریال رسید.

با وجود این یورو در بازار داخلی همچنان هزار ریال از ارزش جهانی آن بیشتر بود. وضعیت در بازار پوند هم ملتهب بود. این ارز هم به تبعیت از دو ارز دیگر حدود ۱۵۰۰ ریال افزایش و به قیمت ۶۶.۵۰۰ ریال رسید. به اعتقاد فعالان فنی، بخشی از افزایش ناشی از تقویت نرخ برابری آن در بازارهای جهانی با دلار بود. ولی عمده دلیل این افزایش قیمت به دلیل تحرکات بازیگران بازار داخلی و کاهش حجم پوند در بازار بود. با توجه به قیمت دلار در بازار داخلی و ارزش پوند در بازارهای جهانی می توان عنوان کرد که پوند تقریبا بالای ۲.۰۰۰ ریال حباب داشته است. نکته آخر این که رئیس کل بانک مرکزی هم اعلام کرد قیمت ارز در روزهای آینده روندی کاهشی خواهد داشت و خریداران ارزی متحمل زیان های زیادی خواهند شد. ایشان به عدم سرمایه گذاری در دلار توصیه کرد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR