عوامل و آمار تاثیرگذار در بازار آتی

بازار آتی سکه در هفته گذشته همچنان روند نزولی خود حفظ کرد. اگرچه این روند به نسبت روزها و هفته های گذشته آن شتاب بیشتری به خود گرفت، تا جایی که برای سررسید دی ماه، شاهد ۶.۸ درصد کاهش نرخ طی هفته گذشته بودیم. همچنین حجم معاملات در هفته گذشته نیز ۱۷ درصد کاهش یافت. تمام این کاهش ها چه در سررسیدها و چه در حجم کلی بازار نشان از کاهش حجم نسبت به ۳ هفته اخیر را داشت. تاثیرپذیری بازار آتی سکه از نوسان قیمت ها در بازار نقدی امری است که به هیچ عنوان نمی توان آن را کتمان کرد. بنابراین مهم ترین دلیل افت قیمت ها در بازار آتی بورس کالا همین بازار نقدی بود. شاید این کاهش قیمت ها را بتوان این گونه عنوان کرد که بازار خود را برای ورود به شرایطی با ثبات تر آماده ساخته و همچنین میل به کاهش قیمت دلار را می توان به عنوان عامل بعدی در این کاهش ها نام برد.

فاصله گرفتن بازار آتی از التهابات و هیجانات قیمتی خود به عنوان سیگنال به سایر بازارهاست. این بدان معنی است که می توان بازار آتی را به عنوان یک راهنما و یک شاخص برای پیگری رخدادها و حوادث بازار از آن استفاده کرد. بازار آتی شرایط متعادل و منطقی ندارد. این بازار از دو متغیر داده های اقتصادی و جو روانی متاثر می شود. ولی همچون هفته ها و ماه های گذشته نقش جو روانی در این بازار پررنگ تر است. نرخ بازار نقدی به شدت بر بازار آتی موثر است، هرخبری که بازار نقدی سکه را دچار نوسان کرده یا آینده قیمت ها را تغییر دهد تبدیل به سیگنالی برای تغییر قیمتی در بازار آتی خواهد شد. آنچه این روزها بر قیمت سکه موثر است تغییرات قیمت دلار، تغییر در قیمت های جهانی و برخی ریسک های سیاسی که همگی بر قیمت ها موثر هستند. هم اکنون شاهد آن هستیم که قیمت جهانی طلا در مسیر کاهش قرار داشته و همچنین ارزش دلار آمریکا در بازارهای جهانی هم افزایش یافته است. این دو سیگنال خود به معنای پتانسیل کاهش نرخ در بازار آتی خواهد بود.

اگرچه شفاف شدن قیمت دلار در بازار هم به عنوان مهم ترین عامل به جهت تاثیرپذیری قیمت ها در بازار آتی خواهد بود. قطعا شفافیت در قیمت دلار به این معنا خواهد بود که قیمت ها در شرایط التهاب شکسته خواهد شد. تمام این داده ها بر نرخ بازار آتی موثر است. در هفته گذشته حجم قراردادهای آتی در بورس کالا به ۱۴۷.۴۷۰ مورد رسید. این رقم از افتی ۳۰.۸۰۰ قراردادی حکایت دارد که به نسبت هفته قبل ۱۷.۲۸درصد کاهش یافته است. در هفته گذشته ۹۴۲۹ قرارداد در موقعیت خرید حضور داشتند ولی در مقابل ۹۱۰۷ قرارداد در موقعیت فروش قرار داشتند. این بدان معناست در موقعیت فروش ۳۲۲ قرارداد محدودتر بوده که نشان می دهد افراد حجم فروش بیشتری داشته اند. تمام این آمارها نشان گر این موضوع است که بازار در هفته گذشته در فاز فروش نسبی قرار داشته است. بنابر آنچه گفته شد هفته گذشته را باید زمانی برای کاهش قیمتها دانست. تمامی سررسیدها بر پایه نوسان نرخ در بازار نقدی با افت قیمت روبرو شده است. این در حالی است که سررسیدهای نزدیک تر همچون اردیبهشت امسال افت کمتر و سررسیدهای طولانی مدت همچون دی ماه ۹۷ با کاهش قیمت بیشتری همراه بوده است. این شرایط نشان می دهد که انتظارات بر افت قیمت در آینده بیشتر خواهد بود. فعالان بازار برای آینده انتظار بازاری با ثبات تر از شرایط فعلی و قیمت های منطقی تر را دارند. اما نباید این نکته را از یاد برد که ریسک های سیاسی و رخدادهای پیش بینی نشده می تواند چهره جدیدی به این بازار دهد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR