عوامل موثر در رشد دلار در سال جدید

روز یکشنبه ۵ فروردین ماه به عنوان اولین روز کاری سال ۹۷ توام با عبور قیمت شاخص ارزی از مرز ۵۰.۰۰۰ ریال بود. البته این افزایش نرخ در شرایطی رخ داد که حجم معاملات در بازار بسیار پایین بود. در ابتدای این روز قیمت بازگشایی روی ۴۹.۳۰۰ ریال بود و کمتر کسی هم رغبتی برای خرید و فروش داشت. اولین معامله دلار در سال ۹۷ در حجم بیست هزار تایی و روی قیمت ۴۹.۳۵۰ ریال انجام شد. به محض انجام اولین معامله قیمت دلار روند صعودی به خود گرفت و با حجم بسیار ناچیز به بهای ۵۰.۲۰۰ ریال رسید. در ادامه و در روزهای بعد قیمت این ارز پرطرفدار تا ۵۱.۰۰۰ ریال هم بالا رفت. دلار در تعطیلات سال ۹۷ نزدیک به ۳۰۰۰ ریال نسبت به انتهای اسفند ۹۶ گران شد.

این افزایش و گران شدن دلار نشان دهنده آن است که میزان دامنه نوسانات شاخص ارزی در سال جاری در حدود ۶ درصد بوده است. در واکنش به گران شدن دلار، سکه بهار آزادی هم وارد کانال ۱۷.۰۰۰.۰۰۰ ریال شد. انتظارات معامله گران به عنوان یکی از مهمترین دلایل مرزشکنی بهای دلار در سال جدید بود. به اعتقاد بسیاری از بازیگران ارزی اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال خروج آمریکا از برجام و همچنین تنش های سیاسی میان ایران و عربستان موجب جوسازی بسیاری از معامله گران پیرامون نرخ دلار شد. همین اخبار کافی بود تا دلار مرزشکنی کرده و در ادامه رکورد زنی های خود وارد کانال های قیمتی جدید شود.

در کنار این اخبار سیاسی باید بالا رفتن قیمت دلار در مناطق همسایه و همچنین رشد نرخ حواله درهم را به آن اضافه کرد. همسو با رشد دلار در بازار آزاد، نرخ این ارز در سامانه سنا هم بالا رفت، به طوری که با خروج از کانال ۴۷.۰۰۰ ریال به میانه کانال ۴۸.۰۰۰ ریال رسید. از مباحث جاری می توان حرکت دلار را در سال جدید این گونه ارزیابی کرد که دلار در حال حاضر بیشتر به اخبار سیاسی و تنش های منطقه وابسته است. در این میان، شاید متغیر دیگری که بتواند به رشد قیمت کمک کند و بازار را با هیجان روبرو کند، عرضه ارزان بازیگران بازارساز خواهد بود. سیاستی که در انتهای سال گذشته بارها شاهد آن بودیم و بازار را با افزایش مازاد تقاضا مواجه کرد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR