عوامل موثر بر معاملات آتی سکه

معاملات آتی سکه بورس کالا می توان در دو عامل تاثیر گذار داخلی و خارجی مورد ارزیابی قرار داد. از نظر داخلی می توان گفت قیمت و نوسانات دلار تأثیر بسزایی در این معاملات دارد. با توجه به روند قیمتی دلار در چند ماه اخیر، این ارز مؤثر، علاقه ای به کاهش قیمت به زیر ۳۷.۰۰۰ ریال را ندارد و حرکت آن در این مدت بین ۳۶.۵۰۰ ریال تا ۳۷.۵۰۰ ریال نوسان قیمتی داشته است.

با کمی دقت ملاحظه می شود هر زمان از این دو بازه، تجاوز قیمتی داشته با دخالت دولت و در راس آن بانک مرکزی و صرافی های منتسب به بانکها، با عرضه روبرو شده است و این طور به نظر می رسد که دولت خود علاقه به افزایش قیمت لااقل تا زمان ثبات اقتصادی ندارد. اما عامل اصلی و تاثیرگذار دیگر بر نمادهای آتی مورد معامله در بورس کالای ایران نوسانات اونس طلاست.

زیرا که آنچه در سال گذشته از نوسانات اونس مشاهده شد و بازه قیمتی که از خود به جای گذاشت (۱.۱۹۰-۱.۲۷۰ دلار) نشان داد که هر زمان اونس تمایل به صعود داشته باشد، معاملات آتی نیز به همان سمت سوق پیدا می کند و هر زمان که بهای اونس جهانی طلا کاهشی باشد، معاملات آتی هم روند کاهشی را تجربه کرده است. این نشان از تاثیر فراوانی است که اونس طلا بر معاملات چه در تابلو آتی و چه در بازار نقدی این فلز گرانبها دارد. در واقع به بیان ساده تر می توان این نتیجه را گرفت که بازار آتی متاثر از نوسانات بهای اونس طلا است.

اما می توان معاملات اونس طلا را در آینده رو به بالا ارزیابی کرد زیرا با توجه به مسائل سیاسی پیش آمده علی الخصوص در آمریکا و سیاست های غیر پیش بینی رئیس جمهور این کشور و پیامدهای این سیاست ها، علت اصلی خروج سهامداران و افت شاخص سهام آمریکا و ورود این گروه از افراد به بازار معاملات طلا شده است. لذا این فلز گرانبها را بازاری امن برای سرمایه گذاران آینده نگر قرار داده است.

 

www.tajmirexchange.com

 

دسته بندی: 
منبع خبر: 
ٌصرافی تاجمیر ریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR