شیوه جدید در فعالیت صرافان

بعد از ممنوعیت معاملات ارزی صرافان توسط بانک مرکزی، برخی صرافان راه های جدیدی را به مشتریان خود پیشنهاد می دادند. بعد از اعلام ممنوعیت معاملات از سوی سیاست گذار بسیاری از صرافان به دنبال راه های جایگزین برای فعالیت افتادند که غیرقانونی هم نباشد. پیشنهاد این دسته از صرافی ها این گونه بود که به مشتریان خود پیشنهاد می دادند تا برای تهیه ارز مورد نیاز خود به شعب آنها در خارج از کشور مراجعه نمایند. البته انجام این کار توام با شایعات و شبهات زیادی بود. به هر حال بیشتر بازیگران رسمی (صرافان) ترجیح می دهند تا اقدام خاصی انجام ندهند تا نتیجه سیاست های ارزی را مشاهده نمایند تا فعالیت خود را شفاف انجام دهند. به گفته این دسته از صرافان وقتی فردی ارز خود را از کشور دیگر تهیه کند، آسیبی به منابع ارزی کشور هم وارد نمی شود. بلکه با ورود به کشور ارز خود را در بانک ها سپرده می نماید و کمکی هم به ارزآوری کشور می نماید. البته نرخ تبدیل ارز در کشورهای همسایه مانند ترکیه و امارات بالای ۵۴.۰۰۰ ریال بوده است و این نرخ اختلاف زیادی با نرخ بانک مرکزی دارد.

البته این کار مناسب افرادی است که نیاز به تهیه ارز بیش از مقادیر تعیین شده از سوی سیاست گذار را دارند. شاید این روش تا حدودی پاسخگوی نیاز آنها باشد. در خصوص تبدیل ریال به دلار در کشورهای دیگر اطلاعات متفاوتی عنوان شده است. به طور مثال عنوان شده در ترکیه با استفاده از کارت های بانکی عضو شتاب به راحتی تبدیل ارز از طریق صرافی ها صورت پذیرفته است. پرواضح است که تعداد صرافی هایی که شعبه در خارج از کشور دارند بسیار اندک است و تعداد زیادی از صرافان به انتظار تصمیمات بانک مرکزی در خصوص خرید و فروش اسکناس دلار هستند.

ظاهرا رئیس بانک مرکزی هم در آخرین سخنرانی خود گفته در پی حذف صرافی ها نیستیم و آنها باید خود را با شرایط جدید وفق دهند و متناسب با نیازها فعالیت کنند. به هر حال در دوران تحریم کلیه مبادلات و حواله ها با سرعت بیشتری از سوی صرافان انجام می گرفت. آنچه از گفته کارشناسان برمی آید باید هرچه سریعتر در خصوص صرافان تصمیم گیری شود زیرا آنها نقش بسیار مهمی در مبادلات و معاملات ارزی دارند. تصمیمات جدید باید به گونه ای باشد که فعالیت این بازیگران را شفاف و به دور از هرگونه آلایشی باشد. انجام این امر مطمئنا به شفافیت و یکسان شدن بازار کمک مهمی خواهد کرد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR