سکه در سال ۹۵

قیمت انس جهانی طلا در سال ۲۰۱۶ افت و خیزهای زیادی را تجربه کرد. طلا در این سال با رکورد شکنی های پی در پی، چندین بار بازده فصلی را در سه دهه گذشته شکست و قیمت های بالاتر از ۱.۳۳۰ دلار را هم به خود دید. در پایان سال ۲۰۱۶ و با انتخاب ترامپ، طلا پس کمی رشد، بر خلاف انتظارات، وارد فاز نزولی شد. با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و تقویت شاخص دلار، طلا مسیر نزولی خود را در سال ۲۰۱۷ ادامه داد.

قیمت سکه تمام بهار آزادی هم از سه عامل قیمت جهانی طلا، نرخ تسعیر دلار به ریال و میزان عرضه و تقاضای داخلی تبعیت می کند. هر چند تا پایان آذر ماه سال گذشته تمام عوامل و به خصوص قیمت های اونس طلا در بازارهای جهانی و دلار در صرافی ها روند افزایشی داشت، ولی در فصل پایانی سال ۱۳۹۵، دو عامل ذکر شده، مسیر نزولی را انتخاب کردند. این بار با افزایش تقاضا و ورود سکه بازان به بازار، کاهش قیمت سکه متوقف و در هفته های پایانی سال، این روند صعودی هم شد.

بدین ترتیب تا آخرین روز سال هم قیمت سکه زیر کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیامد. با توجه به قیمت ذاتی سکه که در حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برآورد می شد، حبابی در حدود صدهزار تومان ایجاد شد. سکه تمام بهار آزادی که سال ۹۵ را با قیمتی در حدود یک میلیون تومان آغاز کرده بود، در پایان سال به بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. در شرایط نامناسب اقتصادی که بسیاری از فعالیت های اقتصادی سودی را برای سرمایه گذاران خود به همراه نداشتند، سکه برای سرمایه گذاران، طلایی ظاهر شد و بازده ۵/۱۸ درصدی را ثبت کرد. بدین ترتیب طلا و بازار بدهی بیشترین بازده را در سال گذشته ایجاد کردند.

 

www.tajmirexchange.com

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیر ریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR