رکورد شکنی دلار و علل آن

رکورد شکنی های دلار در فصل تابستان همچنان ادامه دارد. در آغاز معاملات روز شنبه دلار با قیمت ۳۷.۷۰۰ریال بازگشایی شد. اما در ادامه، ساعات بسیار پرنوسانی را پشت سر گذاشت. و در نهایت با ۱۳۰ ریال افزایش به رقم ۳۷.۸۳۰ ریال رسید. این قیمت به نوعی بالاترین رکورد نرخ دلار در سال ۹۶ می باشد. در بررسی اینکه چرا بهای این ارز پرمخاطره در حال رشد و رکوردزنی پی درپی و همچنین عبور پرقدرت از محدوده ها و کانال های حساس قیمتی است باید به ذکر چند علت پرداخت: اول این که با شروع فصل تابستان و آغاز سفرهای خارجی و همچنین اعزام حجاج به مکه مواجه هستیم که طبیعتا این امر تقاضا را برای خرید دلار به صورت چشمگیری افزایش داده است. این تقاضاها موجب شده تا روند افزایشی قیمت همچنان ادامه دار باشد. و در پی آن انتظارات معامله گران ارزی را تحت تاثیر خود قرار دهد.

همین روند علتی شد تا معامله گرانی هم که اعتقاد به بالارفتن قیمت دلار را نداشتند آنها هم به اجبار سوار بر این موج شده و تقاضا را برای خرید دلار بالا ببرند و به طبع آن قیمت دلار به سمت قله های افزایشی سوق یابد. این افزایش انتظارات معامله گران ارزی یکی از مهم ترین عواملی بود که قیمت دلار را به سقف کانال قیمتی در سال ۹۶ رهنمون کرد. دوم این که معامله گران سکه بهار آزادی هم که از افزایش قیمت اونس ناامید شدند برای این که بتوانند زیان های خود را پوشش دهند وارد بازار ارز شدند همین امر موجب تقویت تقاضا، افزایش خرید و افزایش بهای دلار را به دنبال داشت.

سوم این که هم زمان با افزایش نرخ دلار در داخل، ارزش این ارز در کشورهای همسایه به خصوص مناطق مرزی عراق و افغانستان نیز تقویت شد. این اتفاق مهم سبب بالارفتن ارزش دلار در کشور و سبب تحریک قیمتی دلار شد. اما در انتها باید به نقش بازارساز هم اشاره نمود زیرا که این عامل مهم در بازار ارز نباید با عرضه های خود سبب کاهش قیمت شود بلکه باید با کنترل دامنه نوسانات از ایجاد هیجانات و رشدهای بی رویه جلوگیری نماید. چه بسا اگر این اتفاق رخ ندهد قیمت دلار مانند فنری خواهد شد که هر لحظه امکان باز شدن آن وجود دارد و در پی آن باید منتظر اتفاقات بد و رشدهای بی رویه دلار باشیم. پس آنچه انتظار می رود مدیریت و کنترل بجا و به دور از احساسات می باشد تا قیمت دلار بر اساس عرضه و تقاضای بازار تعیین شود و به راه خود ادامه دهد.

 

www.tajmirexchange.com
 

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR