راهکار جدید بازارساز در کنترل قیمت دلار

با افزایش قیمت دلار در آخرین روز هفته برنامه عرضه ارز از سوی بازارساز تغییر کرد. در این شیوه جدید قیمت ارز مداخله ای به قیمت بازار نزدیک شد. این اقدام منجر شد تا جو هیجانی بازار فروکش نماید. بازارساز در عرضه دلار به شیوه جدید دو هدف مهم را دنبال می کرد؛ اول از ورود تقاضای جدید به بازار جلوگیری نماید دوم دامنه نوسانی مشخص و کم نوسان تری را برای تغییرات قیمت دلار تعیین کند. در هفته های گذشته مرزشکنی های زیادی را از دلار شاهد بودیم. عمده دلیل آن ورود تقاضاهای زیاد از سوی مردم عادی به بازار بود. یکی از بهترین روش ها برای مقابله با این پدیده ایجاد مانع بر سر راه رشد بیشتر دلار و قراردادن قیمت در یک دامنه محدود قیمتی در چند روز متوالی است. اقدامی که از سوی بازارساز از چهارشنبه آغاز شد و توانست دامنه قیمت دلار را محدود نماید. اقدامی موثر از سوی بازارساز به جهت کنترل نوسانات بازار. در این بین عرضه ارز از سوی پتروشیمی ها هنوز ادامه دارد.

قیمتی که آنها در بازار مشغول فروش آن هستند در محدوده ۴۵.۰۰۰ تا ۴۵.۵۰۰ ریال می باشد. در این شرایط، برخی متقاضیان به دنبال پایین آمدن دلار تا محدوده ۴۴.۰۰۰ ریال بودند تا خریدهای خود را آغاز نمایند. اما پتروشیمی ها قیمت خود را پایین نیاوردند و در همان محدوده یادشده ارزهای خود را به فروش رساندند. به اعتقاد فعالان با تجربه این قیمت را می توان به عنوان کف قیمت دلار تعیین نمود. اقدامی که به مذاق بازارساز هم خوشایند بود. آنچه مشخص است در این ورطه از زمان بازارساز باید به دنبال تعیین کف و سقف قیمت در بازار دلار باشد. تا دلار در این محدوده قیمتی در حال نوسان باشد.

در این صورت است که می توان گفت قیمت ها در کنترل بازارساز قرار گرفته و نوسان گیران و سوداگران به هیچ وجه نمی توانند قیمت را دست کاری نمایند. اکثر کارشناسان بازار بر این عقیده هستند، با توجه به وجود متغیرهای بنیادی مانند افزایش نقدینگی، افزایش نرخ حواله درهم و ورود تقاضای ارزی از اطمینان به بازار، بازارساز با عرضه ارز به تنهایی قادر به کنترل نوسانات و افزایش قیمت ها نخواهد بود لذا در کنار این عامل باید از سایر ابزارها نیز بهره ببرد. شاید مهمترین این ابزار به منظور پایین آوردن جذابیت بازار ارز برای معامله گران اقداماتی مانند افزایش نرخ سود بانکی یا کمک به بازارسرمایه و حمایت از بازارهای نوین مالی باشد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR