دو عامل موثر در کاهش نرخ دلار

قیمت دلار روز گذشته با افت ۸۲۰ ریالی به قیمت ۴۶.۷۰۰ ریال رسید. این افت نرخ دلار پیرو دو عامل مهم و تاثیرگذار بود. اول عرضه های سنگین بازارساز بود. این عرضه ها از سوی صرافی های منتخب بانک مرکزی در دو روز متوالی صورت گرفت. این بار بازارساز اتفاق تازه ای را در عرضه های خود در بازار ارز رقم زد. طبق روال گذشته بازارساز همیشه بین ساعت ۳ تا ۴ بعدازظهر اقدام به عرضه می کرد. ولی روز گذشته این اتفاق حوالی ساعت ۶ تا ۸ بعدازظهر انجام شد. این اقدام از آنجایی مهم بود که در این ساعات معمولا معامله گران فردایی وارد بازار می شدند و با ایجاد تقاضاهای جدید سعی در بالا بردن قیمت داشتند.

ولی این عمل جدید از سوی بازارساز موجب شد تا این گروه از معامله گران دیگر نتوانند جو را متشنج و ملتهب نمایند. این عرضه ها به قدری بالا بود که حتی نوسان گیران و معامله گران فردایی نیز نتوانستند مسیر قیمت را تغییر دهند. اما در عرضه های بازارساز یک نقصان وجود داشت و آن وجود فاصله بین قیمت بازار و قیمت این دست از صرافی ها بود. این اختلاف بوجود آمده این فرصت را به عده از نوسان گیران داد تا دلارهایی را که قبلا در قیمت های بالا فروخته بودند مجددا در قیمت های پایین خریداری و جایگزین نمایند. این انتظار از بازارساز می رود تا قیمت های خود را نزدیک به بازار نماید تا دست سودجویان و سوداگران را کوتاه نمایند.

البته بسیاری از کارشناسان، مداخله بازارساز در بعدازظهر روزهای اخیر را اقدام مناسبی ارزیابی کردند. عامل بعدی ورود پتروشیمی ها به بازار بود. آنها هم با توجه به بالا رفتن قیمت اقدام به فروش ارزهای خود کردند تا به نوعی به کمک بازارساز آیند. مهمترین فرق عرضه های آنها با بازارساز در این بود که پتروشیمی ها دلارهای خود را نزدیک به قیمت بازار عرضه می کردند و همین امر توانست جلوی ورود سودجویان را بگیرد. همزمان با افت بهای دلار، قیمت یورو نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت. این ارز اروپایی ۱.۶۰۰ ریال از ارزش خود را از دست داد و روی مرز ۶۰.۰۰۰ ریالی ایستاد. به عقیده فعالان بازار دو عامل در افت نرخ یورو موثر بودند. اول عرضه های صرافی های منتخب بانک مرکزی دوم تضعیف ارزش یورو در بازارهای جهانی در برابر دلار.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR