دو رفتار متفاوت از بازارساز ارزی

هفته سپری شده توام با دو رفتار بسیار متمایز از سوی بازارساز ارزی بود. رفتاری که حاوی دو سیگنال مهم برای تمام فعالان این ارز بود. اولین عکس العملی مهمی که از سوی این مرجع مهم ارزی شاهد بودیم این بود: در روزهای دوشنبه و سه شنبه که بهای دلار مسیر نزولی را در پیش گرفته بود عرضه ای از سوی این نهاد مشاهده نشد. در صورتی که اکثر فعالان انتظار عرضه را از سوی بازارساز داشتند. که اگر این اتفاق انجام می شد قیمت دلار به راحتی شکسته، و حتی به زیر ۴۰.۰۰۰ ریال هم می رسید. با این حال او تن به این وسوسه نداد، و منتظر عکس العمل بازار شد که اگر این عمل انجام می شد مطمئنا دامنه نوسانات افزایش پیدا می کرد و این امر بهترین اتفاق برای دلالان و نوسان گیران بود تا بتوانند از این آب گل آلود ماهی بگیرند و جو بازار را بیش از بیش متشنج نمایند. این کار باعث شد تا نوسان گیران متحیر بمانند زیرا که طبق سنوات گذشته در این گونه مواقع با عرضه های بازارساز مواجه می شدیم و این عرضه ها کمک بسیاری به دلالان به جهت متشنج کردن بازار می نمود. با این حال بازارساز تن به استراتژی دلالان نداد و مطابق با گذشته عمل نکرد که با فشار عرضه زمینه افت قیمت را فراهم نماید.

نتیجه این تاکتیک جدید منجر به کاهش دامنه نوسان و عدم عرضه بیجای دلار از سوی صرافان بانکی و ذخیره این ارز برای مواقعی که جو بازار تشنج بیشتری خواهد داشت شد. پیام بعدی که از سوی سیاستگذار ارزی به سمت بازار صادر شد زمانی بود که دلالان و نوسان گیران سعی در ایجاد دامنه نوسانات غیرعادی داشتند. اینجا بود که ورود بازارساز و دخالت او امری ضروری و مهم به نظر آمد. زیرا با عرضه دلار توانست جلوی نوسانات خارج از عرف را بگیرد و کنترل بازار را در اختیار داشته باشد. امری که خواسته همه فعالین بازار دلار است. این دو رفتار مهم و بجای بازارساز سبب کنترل قیمت ها و نوسانات شد. این رفتار متفاوت سیاست گذار حاوی دو پیام بود: یکی برای نوسان گیران و دیگری برای فعالان اقتصادی.

به فعالان اقتصادی حاوی این پیام بود که تمام تلاش خود را برای مدیریت نوسان و قابل پیش بینی بودن روند بازار صورت خواهد داد. بدان معنا که هدف و اولویت، مدیریت نوسان است نه کنترل قیمت. معنای دیگر این پیغام این بود که اصراری از سوی بازارساز مبنی بر پایین بردن دلار به زیر ۴۰.۰۰۰ ریال وجود ندارد. رفتاری که روز سه شنبه به طور واضح دیده شد. پیام دوم به نوسان گیران بود که دیگر بازارساز قصد ندارد به راحتی منابع ارزی خود را در زمانی که به آن نیازی نیست در بازار هزینه کند. این تنوع رفتارها و تاکتیک ها منجر به غیرقابل پیش بینی بودن رفتار بازارساز خواهد شد و می تواند براحتی با اتخاذ تصمیمی مناسب و درخور آن روز بازار جلوی هیجانات کاذب بر بازار دلار را گرفته و آن را در کنترل خود داشته باشد..

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR