دو دلیل مهم برای افزایش قیمت دلار

دلار در بازار معاملات آزاد توانست مرز ۴۸.۰۰۰ ریال را با قدرت بشکند. در ابتدای روز افزایش ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان اولین سیگنال افزایشی را به بازار داخلی صادر نمود. به گفته فعالان، زمانی که ارزش دلار در یکی از کشورهای همسایه بالا می رود، احتمال نقل و انتقال دلار از بازار داخلی به آن منطقه بالا می رود. دلار در این منطقه از کشور افغانستان در ابتدای شروع معاملات، با نرخ ۴۷.۸۰۰ ریال همراه شد. این نرخ سبب تحریک معامله گران در بازار داخلی شد. به طوری که قیمت ها در بازار سبزه میدان و پاساژ افشار در سطح بالاتری قرار گرفت. زیرا به طور معمول افزایش قیمت در کشورهای همسایه شاخص ارزی در بازار داخلی را تحریک می نماید. اما سیگنال دوم که اثر مهمتر و بالاتری بر افزایش قیمت دلار بر بازار داشت افزایش نرخ حواله درهم بود. نرخ این ارز مهم در همان ابتدای روز به مرز ۱۳.۲۰۰ ریال رسید تا انتظارات صعودی در بازار داخلی فعال تر شود. برای اثرگذاری نرخ حواله درهم بر بازار دلار داخلی عوامل مختلفی بیان می شود.

در این بین دو عامل از اهمیت بیشتری برخوردار ست. اولین آن به دلیل تثبیت قیمت دلار به درهم در عدد ۶۷/۳ می باشد. در این شرایط، معامله گران ارزش دلار در بازار داخلی را براساس ضرب نرخ حواله درهم با این عدد محاسبه می نمایند. با این اوصاف نرخ درهم در بازار بر روی ۱۳.۲۰۰ ریال بود و با توجه به آن ارزش دلار در بازار داخلی بالای عدد ۴۸.۰۰۰ ریال قرار می گرفت. دومین علت اثرگذاری، حجم زیاد معاملات تجار ایرانی در دبی و انجام تعداد زیادی از جابه جایی های ارزی از امارات بود. با وجود این دو سیگنال مهم افزایشی در قیمت دلار اما معامله گران سعی داشتند با احتیاط قدم بردارند. در ابتدای روز دلار با قیمت ۴۷.۹۰۰ ریال بازگشایی شد. این نرخ مورد تعجب بازیگران ارزی قرار گرفت. زیرا بر اساس آنچه عنوان شد انتظار بازگشایی قیمت در عددهای بالاتری می رفت. اما ترس از عرضه های بازارساز در محدوده های بالاتر سبب شد تا بازیگران ارزی با احتیاط بیشتری معاملات ابتدای روز خود را آغاز نمایند. در ادامه کار به دلیل نبود عرضه، قیمت ها رو به افزایش گذاشت و حتی تا محدوده ۴۸.۵۰۰ ریال هم رسید.

با توجه به جو احتیاطی و عدم عرضه از سوی فعالان، بازارساز هم ترجیح داد تا عرضه خاصی را انجام ندهد. زیرا با توجه به قیمت بازگشایی دلار و جو ایجاد شده در قیمت اگر بازارساز در نرخ های پایین تر اقدام به عرضه می نمود به احتمال زیاد با تقاضای کاذب در بازار مواجه می شد و این امکان وجود داشت تا جو بازار ملتهب شود. از این کارزار تنها سودجویان و سوداگران می توانستند استفاده کنند و به مانند روزها و هفته های قبل جو بازار دچار تشنج می شد. در بازار یورو هم شاهد افزایش ۵۰۰ ریالی این ارز اروپایی بودیم. این افزایش سبب شد تا قیمت یورو در بازار داخلی به ۶۰.۵۰۰ ریال برسد. این افزایش قیمت به واسطه جو هیجانی بود که در بازار دلار رقم خورده بود.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR