دنیای اقتصاد: جهش قیمت نفت پس ‌از توافق غیرمنتظره

تهران- «جهش قیمت نفت پس‌از توافق غیرمنتظره»، «پنج‌شنبه‌ متفاوت بازار ارز»، «تصمیم ضدایرانی سنای آمریکا»، «زمان مناسب خرید مسکن»، «تمایل حقیقی‌ها به بزرگان سهام» و «دلار زیر ذره‌بین بازار آتی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره شنبه ۱۳ آذر است.

 

** جهش قیمت نفت پس‌از توافق غیرمنتظره
اعضای اوپک بالاخره بعد از ماه‌ها مذاکره که بعضا به جدال نیز کشیده می‌شد، چهارشنبه هفته گذشته بر سر کاهش تولید این سازمان به توافق رسیدند. ظرف ۸ سال اخیر، اولین بار است که اوپک تصمیم به کاهش تولید خود می‌گیرد. در پی این اتفاق قیمت نفت روز چهارشنبه بیش از ۴ دلار معادل حدود ۹ درصد رشد را تجربه کرد که بیشترین رشد روزانه ظرف ۹ ماه اخیر بود. رشد قیمت‌ها یک روز پس از اعلام نتایج نشست ۱۷۱ اوپک ادامه یافت، نفت برنت به بیش از ۵۳ دلار رسید و نفت خام آمریکا نیز برای اولین‌بار در قیمت‌های بیش از ۵۱ دلار معامله شد. 

**پنج‌شنبه‌ متفاوت بازار ارز
بازار ارز در آخرین روز کاری هفته گذشته، اوضاع متفاوتی داشت. درحالی ‌که برخی از معامله‌گران بازار ارز در میانه هفته گذشته انتظار داشتند دلار در این روز از مرز ۴ هزار تومان هم عبور کند، شاخص ارزی روز پنج‌شنبه با بیشترین افت خود در حدود ۳ سال گذشته مواجه شد. پنج‌شنبه دلار آمریکا با ۱۰۰ تومان افت به بهای ۳ هزار و ۸۱۵ تومان رسید. مهم‌ترین عوامل تفاوت بخش روز کاری گذشته، گفته‌های صبح چهارشنبه رئیس‌کل بانک مرکزی و انتشار خبر توافق اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت بر سر کاهش سطح تولید بود. در شرایطی که بازارساز در اندیشه حمایت از کاهش و بازیگران بازار در سودای حفظ سطح قیمت بودند، اخبار چهارشنبه که روز تعطیل بود، به ضرر دلار پنج‌شنبه کار کردند.

**تصمیم ضدایرانی سنای آمریکا
پس از تصویب قانون تحریم‌های ایران (ISA) در مجلس نمایندگان آمریکا، سناتور‌های این کشور نیز روز پنج‌شنبه به این قانون رای مثبت دادند و تحریم‌ها علیه بخش انرژی ایران را به مدت ۱۰ سال دیگر تمدید کردند. از مجموع ۱۰۰ سناتور آمریکایی ۹۹ سناتور به این قانون رای مثبت دادند در مقابل اما هیچ سناتوری به آن رای منفی نداد. سناتور برنی سندرز، نامزد مرحله درون حزبی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری هم در این رای‌گیری شرکت نکرد. این قانون برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ تصویب و در سال ۲۰۰۶ تمدید شد.

** زمان مناسب خرید مسکن
۷ نشانه قابل اتکا در بازار مسکن، از فراهم بودن فرصت نسبی خرید برای تقاضای مصرفی حکایت دارد. شرایط فعلی معاملات ملک نشان می‌دهد منافع اقتصادی خریداران مصرفی در حداقل یک فصل باقیمانده از سال ۹۵، هر چند به‌صورت جزئی، بیشتر از دوره رونق، تامین خواهد شد. قوی‌ترین علامت، با لحاظ دوره فعلی -پیش رونق معاملات- «حجم مناسب عرضه ناشی از رسوب واحدهای فروش نرفته زمان رکود» است که در کنار «ریزش قیمت اوراق تسهیلات» و «نبود زمینه سفته‌بازی» متغیرهای بازار ملک را در جهت خرید مصرفی تنظیم کرده است.

**تمایل حقیقی‌ها به بزرگان سهام
بازار سهام طی هفته گذشته با تحرک بیشتر سهامداران حقیقی در سمت خرید همراه بود و در نهایت نیز توانست تغییر مالکیت هفتگی به نفع سهامداران خرد را به پایان برساند. بررسی دست به دست شدن سهم‌ها در نماد‌های مختلف حاکی از چرخش سرمایه در بازار به سمت نماد‌های بزرگ است. نماد‌هایی که عمدتا طی این مدت تحت تاثیر رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی حرکت کرده‌اند. همچنین با توجه به توقف بسیاری از نماد‌های مهم بازار نگاه سهامداران همچنان به نماد‌های بزرگ و صنایع متاثر از بخش کلان اقتصاد باشد.

**دلار زیر ذره‌بین بازار آتی
هفته گذشته با هیجانات ریز و‌درشت در بازارها در حالی سپری شد که با وجود ۴ روز کاری، حجم معاملات آتی سکه (با ثبت رقم ۲۷ هزار و ۷۳۱ معامله) نسبت به مدت مشابه منتهی به ۴ آذر ماه با افزایش ۶ هزار تایی در حجم معاملات مواجه شد؛ افزایشی که به تعبیر کارشناسان به دلیل هیجانی بودن جو حاکم بر بازارها با توجه به تاثیر‌پذیری از قیمت دلار داخلی رخ داده است.

به تحلیل «دنیای اقتصاد» سررسید آتی سکه در نماد دی ماه خط روند محکمی دارد، با این حال با توجه به اینکه روند قیمتی طلا می‌تواند منفی باشد، نماد دی ماه هم می‌تواند متناسب با این روند در کوتاه‌مدت نزولی باشد، در این راستا سررسیدهای دیگر اعم از اسفند و اردیبهشت و تیرماه هم نزولی خواهند بود؛ به عبارتی سررسیدهای مختلف در بازار آتی سکه همچنان با توجه به روند قیمتی طلا که در کوتاه‌مدت میل به نزول دارد کاهشی خواهد بود.

irna.ir

 

دسته بندی: 
منبع خبر: 
ایرنا
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR