دلایل افزایش قیمت در دلار

تحرک تقاضا در بازار روز یکشنبه سبب شد تا قیمت دلار در بالاترین سطح سال ۹۶ قرار گیرد. این تحرکات موجب افزایش ۲۱۰ ریالی و رسیدن دلار به قیمت ۴۰.۷۰۰ ریال شد. آنچه در بازار دیروز به چشم آمد و خودنمایی بیشتری کرد آن بود که به دلیل تعدیل قیمت دلار از اواسط مهرماه و عبور پرقدرت از کانال ۴۰.۰۰۰ ریال و عدم مقاومت بازارساز در کانال یاد شده موجب شد تا دیروز شاهد نوسانات بالایی در قیمت دلار نباشیم. بدان معنا که قیمت دلار در هفته های اخیر رشدهای کوچکی را تجربه کرد که اگر این افزایش قیمت را در روزهای قبل نداشتیم دیروز باید منتظر نوسانات شدیدتر و همچنین افزایش بی رویه در قیمت دلار می بودیم. به عبارت ساده تر می توان گفت آنچه مانع از افزایش نوسان شد، سطح قیمتی دلار بوده است. زیرا در این قیمت ها ریسک خرید را برای معامله گران بالا برده است. گفته شد که تقاضای خرید دلار در معاملات روز گذشته تنها مشخصه این افزایش قیمت بود. فعالان عرصه دلار به طور مشخصچهار ۴نوع تقاضا را بیشتر مورد اشاره قرار دادند. تقاضای واقعی، تقاضای بیرونی، تقاضای احتیاطی، تقاضای آتی بازان.

۱- تقاضای واقعی: با نزدیک شدن به اربعین تقاضای زوار برای خرید ارز به مراتب بیشتر از گذشته شده است و همین موضوع موجب افزایش تقاضا برای اسکناس نقدی دلار در بازار شده است. همچنین دیروز تقاضا برای خرید دلار در کف بازار به بیشترین میزان خود رسیده بود. ۲- تقاضای بیرونی: بازار داخلی ارز پس از مدتها با تقاضای معامله گران کشورهای همسایه قرار گرفته بود. تقاضایی که منحر به خروج ارز از کشورر می شد. اما آنچه مشخص است این خبر آنچنان صحت نداشت و فقط جو افزایشی بود که خریداران داخلی به بازار دادند. اما مهم تر از این خبر افزایش نرخ حواله درهم بود. این ارز روز یکشنبه تا ۱۱.۲۰۰ ریال بالا رفت و انتظار افزایشی دلار را در بین فعالان بالا برد. ۳- تقاضای احتیاطی: زمانی که دامنه نوسانات دلار بالا می رود و قیمت از برخی نقاط مقاومتی خود عبور می نماید میزان این گونه تقاضا بیشتر می شود. عمده این گونه تقاضا مربوط به فعالانی است که در آینده احتیاج به دلار دارند که با دیدن این گونه نوسانات اقدام به خرید می کنند.

در واقع خریدهای خود را جلو می اندازند. ۴- تقاضای آتی بازان: به نظر فعالان این تقاضا از بقیه نقش پررنگ تری در بازار داشته است. به طوری که معامله گران فردایی سعی در افزایش قیمت دارند تا مبادا خریدهایی که داشتند منجر به زیان نشود. این خریدها تا آنجایی پیش رفت که پس از پایان کار صرافی های بانکی آنها قیمت دلار را تا ۴۰.۹۰۰ ریال هم بالا بردند. به نظر دخالت بازارساز در معاملات این گروه مهم به نظر میرسد. زیرا معاملات آنها اثر مستقیمی بر معاملات بازار نقدی می گذارد. در پی افزایش دلار دیگر ارز یعنی یورو هم تحت تاثیر قرار گرفت و با رشد ۲۰۰ ریالی به بهای ۴۸.۱۰۰ریال رسید. آنچه از جو بازار بر می آید روند افزایشی دلار موجب شده تا بسیاری از معامله گران از فروش صرف نظر کرده و دلارهای خود را نگه دارند. آنها به انتظار روزهای آینده هستند تا ببینند مسیر افزایشی دلار تا به کی و کجا ادامه خواهد داشت.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR