در دام طلسم درآمدهای نفتی گیر افتاده‌ایم/ جای خالی صنعت تفریحات در اقتصاد

مودودی با اشاره به وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی گفت: علی‌رغم سال‌ها تلاش در دام طلسم درآمدهای نفتی گیر افتاده‌ایم در حالی که ۱۰ برابر درآمد نفتی را می‌توانیم از توریسم و گردشگری به دست آوریم.
 

 
 تلفنی****** در دام طلسم درآمدهای نفتی گیر افتاده‌ایم/ جای خالی صنعت تفریحات در اقتصادبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،محمدرضا مودودی معاون کل سازمان توسعه تجارت صبح امروز در نشست خبری با اشاره به استقبال دلسردکننده بخش خصوصی از مشوق‌های صادراتی گفت: کشور ما در بخش صادرات بسیار جوان است و در دو دهه گذشته آمارهای صادرات غیرنفتی ایران زیر ۵ میلیارد دلار بوده و امروز این رقم به بیش از ۵۰ میلیارد دلار رسیده است.
 
وی افزود: در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها ارتباط ما با دنیا مستقیم نبوده و دیوارهای تحریم مانع تبادل کالا و توسعه صادرات شده است.
 
 
 
 
مودودی تصریح کرد: یکی از مسائل تحریم‌ها این بود که نگاه ما را داخلی کرد و در سال‌های گذشته پرداخت جوایز صادراتی منجر به صادرات پایدار نشد و با قطع شدن آن با سقوط آمارهای صادرات مواجه شدیم.
 
مشاور وزیر صنعت به این نکته اشاره کرد که در سال ۸۳، صادرات غیرنقتی ایران ۱۰.۵ میلیارد دلار بود و بعد از تحریم‎‌ها این رقم به ۳۵ میلیارد دلار رسید.
 
وی افزود: در شرایط کنونی باید رویکرد ما متفاوت باشد و نباید منتظر بمانیم تا سایر کشورها از ما خرید کنند که متأسفانه افغانستان و عراق که دو کشور بازار هدف صادرات ایران هستند با توجه به فضای بی‌ثبات سیاسی در این دو کشور مشتری کالاهای ایرانی هستند و شاید با ثبات سیاسی این کشورها دیگر مشتری کالای ایران نباشند.
 
وی ادامه داد: اگر تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما رویکرد برون‌ گرایی خود را تقویت نکنند سایر برندها در بازارهای جهانی جایگزین ما می‌شوند.
 
وی با اشاره به برقراری خط مستقیم کشتیرانی به آستاراخان گفت: در حالی که صادرکنندگان ما قبل از برقراری این خطوط از نبود خط مستقیم کشتیرانی برای صادرات کالا گله‌مند بودند اما با فعال شدن این خط که سازمان توسعه تجارت آن را از منابع داخلی خود فعال کرد استقبال از این خط کمتر از ۳۰ درصد بود و بخش کشاورزی نیز در این بین کمترین سهم را داشت.
 
وی تصریح کرد: خط هوایی تا آستاراخان از ۴ اسفند ماه فعال می‌شود و امیدواریم استقبال از آن بیشتر باشد.
 
به گفته مودودی هزینه راه‌اندازی این خط هوایی بالغ بر ۳ میلیارد تومان بوده است.
 
وی با اشاره به در نظر گرفتن مشوق‌های نقدی و غیرنقدی برای توسعه صادرات گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در غالب یارانه سود تسهیلاتی بانکی ارائه خواهد شد و با تأمین اعتبار آن به صادرات با ارزش افزوده بالاتر تعلق خواهد گرفت و شش درصد از سود تسهیلات را سازمان توسعه تجارت پرداخت می‌کند.
 
وی افزود: ۵۰ میلیارد تومان نیز به صورت غیرنقدی برای توسعه صادرات مانند خطوط منظم کشتیرانی و هوایی در نظر گرفته شده است.
 
مشاور وزیر صنعت افزود: در بودجه سال ۹۵ درخواست ۱۰۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی کرده‌ایم که امیدواریم این مبلغ تصویب شود.
 
** بنگلادش مقصدی خوب برای کالاهای صادراتی ایران
 
مودودی در ادامه صحبت‌های خود به سفر به بنگلادش اشاره کرد و گفت: این کشور می‌تواند یکی از کشورهای هدف صادراتی ایران باشد و با توجه به جمعیت  ۱۷۰ میلیون نفری باید از این فرصت استفاده کرد.
 
وی افزود: این کشور سالانه ۴۰ میلیارد دلار واردات انجام می‌دهد و کشوری است که به دلیل نبود منابع زیرزمینی وابستگی بالایی به واردات دارد.
 
معاون کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به حجم کم تجارت خارجی ایران با این کشور گفت: حجم مبادلات تجاری ایران با بنگلادش کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار است و در این سفر این کشور به طور مشخص بر سیمان و کلینگر تأکید کردند ضمن اینکه علاقمند به تأمین گاز از ایران هستند و قرار است وزیر انرژی بنگلادش به زودی برای انجام مذاکرات به ایران سفر کند.
 
** جای خالی صنعت تفریحات در ایران 
 
مودودی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ظرفیت‎های نهفته به صنعت تفریحات و سرگرمی در کشور گفت: این صنعت یکی از حوزه‌های تجاری پرسود در دنیا است و آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۱ کشور آمریکا بالغ بر ۲۳۰ میلیارد دلار از بخش صنعت تفریحی و سرگرمی کسب درآمد کرده است.
 
به گفته مودودی در آمریکای جنوبی ۳۰ میلیون نفر و در آمریکای شمالی ۳۷۵ میلیون نفر از صنعت تفریحی بازدید کرده‌اند.
 
وی با اشاره به جایگاه ایران در این صنعت گفت: در سال ۲۰۰۸ ایران در بین ۱۷۰ کشور رتبه ۹۶ را کسب کرده و آمارهای داخلی نشان می‌دهد تنها ۱۰ درصد جمعیت کشور به طور مشخص برای اوقات فراغت خانواده خود برنامه دارند.
 
مشاور وزیر صنعت با انتقاد از وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی گفت: علی‌رغم سال‌ها تلاش هنوز در دام طلسم درآمدهای نفتی هستیم و با توجه به اینکه کشور ما کشوری چهار فصل است می‌تواند یک مرکز مناسب گردشگری باشد و ایران این ظرفیت را دارد که ۱۰ برابر درآمد نفتی را از توریسم و گردشگری کسب کند.
 
وی با اشاره به سه حلقه موجود در زنجیره توسعه اقتصادی گفت: فضای کسب و کار، تکنولوژی و فناوری و طراحی و ساخت سه حلقه زنجیره توسعه در کشور است ولی متأسفانه در کشور ما طراحی و ساخت وجود ندارد و تکنولوژی با فضای کسب و کار پیوند نخورده است.
 
وی به این نکته نیز اشاره کرد که ایران می‌تواند جاذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه صنایع تفریحی باشد.
 
مودودی با اشاره به اینکه هنوز رقم مشخصی از درآمد صنعت تفریحات در کشور وجود ندارد، گفت: این حوزه متأسفانه هنوز متولی مشخصی در کشور ندارد.
 
**صنعت تفریحات از صنایع خط مقدم در دهه آینده
 
در ادامه این نشست علیرضا قدوسی مجری برگزاری پنجمین نمایشگاه صنعت تفریحات با اشاره به اینکه این صنعت یک صنعت ثروت‌زا است، گفت: با توجه به بالا بودن سرعت تحول بسیاری از صنایع دیگر را درگیر خود کرده و صنایعی مانند هواپیمایی، کشتیرانی، سینما و حتی خودروسازی درگیر صنعت تفریحات شده و این موضوع نشان می‌دهد که می‌تواند استراتژی‌ترین اهداف یک  کشور باشد.
 
وی افزود: این صنعت با توجه به آمیختگی با صنایع دیگر و تحولات می‌تواند یکی از صنایع خط مقدم در دهه آینده باشد.
 
وی با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت تفریحات گفت: این نمایشگاه در ۲۷ بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود و بیش از ۱۰۰ شرکت از ۱۷ کشور در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
دسته بندی: 
منبع خبر: 
باشگاه خبرنگاران جوان شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
نمایش در صفحه اصلی: 
۰


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR