تقابل شدید کاهشی ها و افزایشی ها در بازار ارز

نوسانات شدید قیمتی در بازار دلار نشان دهنده تقابل شدید انتظارات کاهشی و افزایشی در بازار بود. اتفاق روز گذشته در بازار و نگاهی به روند نوسانات این مطلب را تداعی می کند که مبارزه میان دو دسته افزایشی و کاهشی کاملا نمایان شده است. دلار در ابتدای روز در دامنه ۱۶۱.۰۰۰تا ۱۶۲.۰۰۰ ریال قرار داشت. این افزایش قیمت اول صبح مربوط به تحرکات پشت خطی ها و نوسان گیران شبانه بود. با افزایش قیمت طرفداران کاهشی وارد بازار شدند و اقدام به فروش دارایی خود نمودند.

این کاهش قیمت منجر شد تا دلار به کانال ۱۵۰.۰۰۰ ریالی برگردد. این بار نوبت خریداران بود تا با ورود خود و افزایش تقاضا، قیمت دلار را مجددا وارد کانال ۱۶۰.۰۰۰ ریالی نمایند. به اعتقاد فعالان، عامل اصلی نوسانات رفت و برگشتی، تناقض شدید انتظارات افزایشی و کاهشی است. در این بین نگاه معامله گران افزایشی و استدلال آنها به این است که در شرایط کنونی حداقل قیمت دلار تا سقف ۲۰۰.۰۰۰ ریال است و تا آنجا که تقاضا در بازار وجود دارد باید منتظر افزایش قیمت دلار باشیم. آنچه مسلم است غیبت سیاست گذار به عنوان رکن اصلی در بازار خالی است. همچنین هیچ سیاستی از سوی بازارساز برای تنظیم بازار وجود ندارد.

به همین خاطر دیگر فعالان رفتارهای خود را فارغ از تصمیمات سیاست گذار تنظیم کرده اند. به عنوان نمونه کاهشی های بازار عوامل مختلفی را برای افت قیمت برای خود قرار داده اند. تصویب لایحه FATF در ایران، احتمال امتیاز دادن اروپایی ها به ایران به جهت فروش نفت که این مطلب در نشست های سازمان ملل مورد تبادل نظر قرار گرفت که به عنوان دو متغیر مورد تاکید کاهشی های بازار قرار دارد. در مقابل افزایشی ها می گویند هیچ سیاست و برنامه مشخصی برای مدیریت نوسانات از سوی بانک مرکزی لحاظ نشده است و تا زمانی که سیگنال قابل اعتنایی از سوی این نهاد صادر نشود باید امیدوار به رشد قیمت دلار باشیم.

بازار در حال حاضر در اختیار نوسان گیران است و آنها به هر سمتی که تمایل داشته باشند هدایت می کنند. گاهی قیمت ها را کاهشی می نمایند تا تقاضای احتیاطی را وارد بازار نموده و سپس با افزایش تقاضا قیمت ها را به بالا هدایت نمایند. به هر حال بازار نیازمند مدیریت از سوی سیاست گذار به عنوان متولی و نهادی تصمیم گیر می باشد تا بازار در چارچوب و قوانین تنظیمی بانک مرکزی حرکت داشته باشد تا شاهد بازار منظم و به دور از هرگونه هیجانات کاذب باشیم.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR