تاثیر اخبار سیاسی در نوسانات سکه

جوسازی پیرامون کاهش صادرات نفت ایران به هند و بزرگ نمایی تنش های سیاسی دو عاملی بودند که موجب افزایش بهای سکه تمام بهار آزادی شدند. در کنار دو عامل یاد شده وجود تقاضا و خریدهای رو به بالای معامله گران موجب آن شد تا سکه توان عقب گرد قیمتی را از خود نشان ندهد. در نتیجه معامله گران با قدرت بیشتری در موقعیت خریدار وارد بازار شدند. ورود تقاضاهای بیشتر موجب آن شد تا قیمت سکه در آخرین ساعات معاملات به ۳۴.۵۰۰.۰۰۰ ریال برسد. در واقع، نقطه یاد شده را معامله گران به عنوان کف قیمتی سکه در نظر گرفتند. زیرا بعد از پایان معاملات سکه، خریدها در معاملات پشت خطی ادامه یافت و قیمت تا ۳۵.۵۰۰.۰۰۰ ریال بالا رفت.

با تمام این تفاسیر اگر قیمت دلار با افزایش سکه همراهی نکند، باید منتظر عقب نشینی این فلز گرانبها از قیمت یاد شده باشیم. در آخرین روز هفته دلار روز کم نوسانی را پشت سر گذاشت. در آغاز به کار معاملات، دلار تا کانال ۹۲.۰۰۰ ریال عقب نشینی کرد. ولی در نهایت در قیمت ۹۳.۰۰۰ ریال به کار خود پایان داد. با توجه به نوسانات شدید سکه اما در دلار خبر آنچنانی نبود و تغییرات خاصی در این ارز پرمخاطره به وجود نیامد. تغییر رئیس کل بانک مرکزی علت اصلی احتیاط معامله گران ارزی بود. به اعتقاد فعالان ممکن است رئیس جدید در شروع کار خود عرضه ارز و شکستن قیمت ها را در دستور کار داشته باشد و زمینه ساز شکست قیمت ها به سطوح پایین تر شود.

وجود چنین دیدگاهی در بازار ارز موجب شد تا خریداران دست به عصا حرکت کنند و مداخله ای نداشته باشند. برخی فعالان معتقدند در صورتی که اتفاق تازه ای در روزهای آینده در سمت عرضه ارز نیافتد و یا اخبار مثبتی به بازار نرسد، این امکان وجود دارد که نوسان گیران وارد بازار شوند و با ایجاد تقاضاهای جدید قیمت دلار را به محدوده یکصد هزار ریالی برسانند. در این نقطه حساس سیاست گذار باید زمینه را برای ورود دلارهای شرکت های پتروشیمی به بازار ثانویه فراهم نماید تا سمت عرضه قدرت بیشتری به خود گیرد و از قدرت نمایی خریداران بکاهد. انجام چنین عملی موجب کنترل بازار و عدم جهش قیمت به کانال های بالاتر خواهد شد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR