تاثیرات به رسمیت شناختن بازار ثانویه ارز

خرید و فروش دلار به صورت توافقی از سوی دولت به رسمیت شناخته شد. این معاملات قرار است به صورت اظهارنامه دلار در بازار سرمایه داد و ستد شود. این اظهارنامه ها از سوی صادرکنندگان غیرنفتی وارد بازار خواهد شد و صرف واردات کالاهایی می شود که ماهیت سرمایه ای و اساسی ندارند. خبر راه اندازی بازار ثانویه، به افزایش قیمت دلار در بازار غیررسمی پایان داد به طوری که پس از دو هفته مرزشکنی متداوم نرخ دلار در بازار غیررسمی متوقف و همچنین از سطح نوسانات در روزهای گذشته هم کاسته شد.

اقدامی موثر و تحسین برانگیز که می تواند بر ساماندهی بازار ارز کمک کند. البته به اعتقاد کارشناسان این گام اول از این پروژه بزرگ است. دولت و دست اندرکاران مربوطه باید سریعا اقدامات بعدی را انجام دهند تا بازار ارز به ثبات برسد. اگر به غیر از این باشد و دولت و نهادهای ذیربط در اجرایی شدن فازهای بعدی تعلل کنند مطمئنا باید منتظر تشدید التهابات در روزهای آینده باشیم. به غیر از عامل یاد شده که منجر به توقف رشد دلار شد، فعالان بازار سه دلیل دیگر را برای توقف روند افزایشی دلار برشمردند. گروهی، افت دلار را تنها اصلاح قیمتی پس از چند روز دانستند دو گروه دیگر، شایعه عرضه ارز در بازار را به عنوان یک عامل کاهنده مطرح کردند.

هر چند در روز گذشته از ساعت ۲ بعدازظهر به هیچ عنوان عرضه و تقاضایی در بازار وجود نداشت و همین امر مانع افزایش نوسان در بازار شده است. با اعلام رسمی خبر یاد شده دلار درمحدوده قیمتی ۸۳.۰۰۰ ریال آغاز به کار کرد. با برخورد دلار به این سطح قیمتی مجددا از دلار حمایت شد و قیمت کمی در مسیر صعودی قرار گرفت. باید به انتظار نشست و دید با تشکیل بازار ثانویه چه اتفاقاتی در انتظار این ارز پرمخاطره خواهد بود. آنچه مشخص است با راه اندازی این معاملات قیمت ها در کوتاه مدت توان رشد شدید را نخواهد داشت و برای تداوم این اقدام باید سریعا فازهای بعدی طراحی و سریعا اجرایی شود.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیر ریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR