بررسی قیمت دلار در لایحه بودجه ۹۷

هر ساله در آستانه شهریور ماه ابلاغیه سازمان برنامه بودجه به منظور اعلام بودجه درخواستی سازمانها و نهادهای دولتی اعلام می شود. طبق دستورالعملی که از سوی این سازمان ابلاغ می شود کلیه سازمانها و نهادهای دولتی موظف به تنظیم بودجه خود بر اساس آنچه که در این دستورالعمل آمده، هستند. پس از این که بودجه آنها تنظیم شد به هیات دولت رفته و آنها هم با چکش کاری های فراوان اصل بودجه تنظیمی سال آینده کشور را تقدیم به مجلس شورای اسلامی می نمایند. با این مقدمه کوتاه به عناصر تاثیرگذار بر بودجه سالانه کشور به خصوص نرخ دلار خواهیم پرداخت. آنچه مسلم است نفت به عنوان تنها عنصر مهم در درآمدزایی کشور نقش بسزایی را ایفا می کند. به طوری که کلیه برنامه ریزی های کلان کشور بر مبنای فروش نفت صورت می گیرد. بر اساس پیش بینی ها متوسط رشد درآمدهای نفتی در هر سال ۱۲درصد درنظر گرفته شده است. این افزایش درآمدها به سه عامل بهای نفت دربازارهای جهانی، صادرات نفت و قیمت ارز وابسته است.

از آنجایی که بهای نفت در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرده و متوسط قیمت نفت در بودجه کشور ۵۰ دلار در نظر گرفته شده است اما به نظر می رسد قیمت نفت پایین تر از این نرخ اعلامی خواهد بود. دولت ناچار برای پرکردن این فاصله بوجود آمده مجبور به فروش بیشتر خواهد بود تا به کسری بودجه بر نخورد. طبق توافقاتی که با اوپک به عمل آمده است مبنی بر کاهش حجم فروش این اندیشه هم به بن بست خواهد رسید. بنابراین تنها عاملی که می تواند پیش بینی درآمدها را محقق نماید تغییر نرخ ارز در بودجه سال آینده کشور خواهد بود. مطابق دستورالعمل موجود، مقرر شده نرخ ارز هر ساله با رشد ۳.۵درصدی همراه باشد. با توجه به نرخ ۳۳.۰۰۰ریالی ارز در بودجه ۹۶، نرخ ارز در بودجه ۹۷ با توجه به رشد منظور شده معادل ۳۴.۱۵۰ ریال خواهد شد.

بنابر آنچه در این گفتار بیان شد دولت چاره جز افزایش قیمت دلار ار آنچه که گفته شد ندارد و طبق پیش بینی ها شاید دولت رقم ۳۵.۰۰۰ ریال برای بودجه سال جدید اعلام نماید. اگر این مهم به وقوع بپیوندد گام بلندی از سوی دولت مبنی بر تک نرخی شدن ارز برداشته خواهد شد. و این عمل منجر به پر شدن فاصله بین ارز دولتی و بازار آزاد خواهد شد. کاهش شکاف نرخ ارز بودجه با نرخ بازار آزاد می تواند یک گام به جلو برای یکسان سازی ارزی به حساب آید. بنابر استدلالات انجام شده تنها راه دولت برای جبران کاهش قیمت نفت و همچنین کاهش فروش نفت خود پناه بردن به سمت افزایش نرخ ارز می باشد. اما آنچه مشخص است باید به انتظار تدوین بودجه ۹۷ دولت باشیم تا ببینیم چه نرخی را هیات وزیران تصویب می نمایند.

 

www.tajmirexchange.com

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR