بررسی علل کاهش قیمت در بازار دلار

اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نرخ دلار و تورم و اینکه این دو مقوله باید با یکدیگر همراستا باشد و برنامه یکسان سازی نرخ ارز در ابتدای دولت دوازدهم علتی بر ریزش قیمت دلار در بازار روز گذشته شد. بهای این ارز با کاهش ۱۵۰ ریالی مواجه و به قیمت ۳۸.۱۵۰ ریال رسید. این افت پس از افزایش های متوالی در روزهای گذشته اتفاق افتاد. اما به عقیده فعالان حرفه ای بازار ارز اگر قرار باشد این اتفاق مهم به سرانجام برسد باید منتظر افزایش بهای ارز باشیم زیرا که بهای ارز از نرخ تورم عقب تر است و این فاصله می تواند برای سوءاستفاده گران فرصت نوسان گیری ایجاد نماید.

به همین خاطر است که بسیاری از فعالان بخش خصوصی این مطالبه را از دولت و بانک مرکزی خواستار هستند تا با یک برنامه ریزی دقیق و منسجم بتوانند این فرصت را از دلالان و سوءاستفاده گران بگیرند تا به نوعی جلوی زیان شرکت های تجاری در این مقوله شود. از این بحث متوجه خواهیم شد که کاهش نرخ ارز بر این پایه نمی تواند استدلالی منطقی باشد و باید به دنبال دلایل محکم تر در بازار باشیم. مهمترین دلیل شاید کاهش نرخ حواله درهم باشد. که این مقوله بیشترین تاثیر را بر کاهش یا افزایش قیمت دلار دارد و به نوعی علت و معلول یکدیگر هستند. اما بحث دیگری که در بین فعالان باتجربه و کارکشته بیان می شود این است بهای شاخص ارزی به سقف کانال خود رسیده است و بنابراین در این محدوده احتیاج به استراحت دارد و همین امر میزان فروش را در بین معامله گران بیشتر کرد.

این بدان معناست که این حجم فروش طبیعتا قیمت شکسته خواهد شد و این بهترین فرصت برای نوسان گیران برای ورود در قیمت های پایین تر می باشد. که اگر این دیدگاه را بپذیریم باید منتظر افت بیشتر نرخ دلار در روزهای آتی باشیم. آنچه در بازار نمود بیشتری دارد این است که در بین معامله گران انتفاق نظر بر سر کف قیمتی دلار وجود ندارد به همین دلیل است که ما شاهد عدم ثبات رویه در بین فعالان بازار ارز نیستیم. آنچه مورد وثوق اکثر کارشناسان این حوزه قراردارد این مطلب است که باید به انتظار انتخاب تیم اقتصادی دولت دوازدهم باشیم تا ببینیم تصمیمات آنها برای این حوزه از بازار چگونه است.

 

www.tajmirexchange.com

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
۰


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR