بررسی رفتار معامله گران در بازار ارز و سکه

دلار از همان شروع معاملات روز گذشته میلی به کاهش قیمت نداشت. در آغاز کار با قیمت ۱۱۰.۰۰۰ ریالی شروع شد اما ظرف مدت کوتاهی تا ۱۰۴.۰۰۰ ریال کاهش پیدا کرد. با ورود قیمت به این محدوده، خریداران وارد عمل شده و شروع به جمع آوری دلار در کف قیمتی شدند. عکس العمل خریداران این سیگنال را صادر نمود که قیمت یادشده به عنوان کف قیمتی شناخته شده است. با ورود خریداران جدید قیمت مجددا روند صعودی به خود گرفت به طوری که در ساعات پایانی معاملات به قیمت ۱۱۴.۰۰۰ ریال رسید. البته دیروز از سوی معاون اول رئیس جمهوری عنوان شد که «بسته جدید ارزی در راه است» اما این خبر هم نتوانست بهای دلار را نزولی نماید و با حمایت خریداران خرد قیمت ها همچنان در سقف کانال قیمتی باقی ماند.

اوضاع در بازار سکه هم به همین منوال بود. در ابتدای روز با قیمت ۴۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال آغاز بکار کرد که به نسبت روز گذشته پایین تر بود. ولی پس از آن به عدد ۴۷.۰۰۰.۰۰۰ ریالی برای سکه ثبت شد. بازار سکه این روزها درگیر هیجانات نوسانی خود است و بی توجه به عوامل بنیادی زمینه ساز افزایش حباب قیمتی شد. روز گذشته ۴ عامل مهم زمینه ساز نوسانات و صعود قیمت ها در بازار ارز و سکه شد. عبور از نقاط مقاومتی و افزایش تحرک نوسان گیران، ورود تقاضای خرد به بازار، نبود عرضه کننده در بازار و ندادن سیگنال مشخص از سوی سیاست گذار به بازارها موجب رفتار افزایشی معامله گران بود. در روزهای اخیر بسیاری از معامله گران و فعالان سعی کردند با عبور دلار از مرزهای مقاومتی سطح خریدها را افزایش دهند. از سوی دیگر به دنبال شناسایی کف قیمتی جدید در دلار بودند.

با افزایش خریدها در کانال قیمتی ۱۰۰.۰۰۰ ریال هر دو هدف یاد شده محقق شد. همین امر سبب شد تا تقاضای خرد یعنی خریداران خانگی هم از روز یکشنبه وارد بازار شوند. از آن جایی که شانس خرید آنان بسیار پایین است اینان در هر قیمتی حاضر به خرید هستند که منجر به هیجانی شدن بیشتر بازار می شود. نکته بعدی در سیگنال های است که سیاست گذار به بازار عرضه می دهد که خود باعث افزایش قیمت¬ها است. اولین سیگنال تهدیدهای مالیاتی است که گریبان گیر خریداران سکه و دلار شده است. انتشار اخباری از این دست موجب از دست رفتن اطمینان بین مردم خواهد شد و در شرایط نااطمینانی، احاد مردم تمایل بیشتری پیدا می کنند تا دارایی های خود را به ارز و سکه تبدیل کنند.

شاید اگر سیاست گذار در شرایط بحرانی می توانست سیگنال های بهتری به بازار ارائه دهد شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم. به هر حال انتظار می رود سیاست گذار با ارائه راه کارهای بهینه درصدد برگشت اطمینان از دست رفته باشد. این امر مطمئنا سبب بازگشت اطمینان و آرامش به بازار خواهد شد. در معاملات امروز سه هم روند معاملات به شکل نزولی آغاز شد. نوسانات مکرر و البته بیشتر گرفتن مظنه به جای خرید واقعی از ویژگی های بازار سه شنبه است.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR