بررسی دلایل کاهش شاخص دلار در برابر یورو

شاخص دلار پس از سه سال به زیر ۹۱ واحد رسید و در عدد ۲۸/۹۰ ایستاد و نرخ برابری یورو به دلار نیز پس از سه سال بالای ۲۲/۱ واحدی ثبت شد. از دیدگاه کارشناسان سه دلیل اصلی زمینه ساز این اتفاق مهم برای این دو ارز شد. اولین آن را به یکدستی جدید مرکل صدراعظم آلمان با حزب دموکرات باید دانست. از آنجاکه شخص مرکل یکی از مهم ترین حامیان اتحادیه اروپا و یورو محسوب می شود، ایجاد این وحدت توانست موجبات تقویت یورو را فراهم نماید. دومین عامل نیز گرایش اتحادیه اروپا و بانک مرکزی این منطقه به سیاست انقباضی است. روند افزایش نرخ بهره در کشورهای عضو اتحادیه و همزمانی آن با افزایش نرخ بهره آمریکا، امکان پیروزی دلار به یورو را کاسته است.

سیاست پولی انقباضی به طور معمول ارزش ارز کشور را به نسبت سایر ارزها بالا نگه می دارد. در منطقه اروپا کاهش میل به سیاست انبساطی سبب میل به سیاست انقباضی شده و همین امر یورو را با پتانسیل صعودی و رشد همراه ساخت. سومین عاملی که کارشناسان به آن اشاره دارند، فضای اقتصادی حاکم بر آمریکاست. از یک طرف نرخ رشد تورم از سوی فدرال رزرو همچنان مبهم و ریشه های ضعف در آن دیده می شود. این ابهام در طول یک ماه گذشته سبب افت ۵/۱ درصدی دلار شده است. از سوی دیگر ورود آمریکا به جنگ ارزی در مقابل سایر ارزها دور از ذهن نیست. دولت آمریکا برای این که بتواند صادرات خود را به کشورهای دیگر داشته باشد نیازمند کاهش ارزش شاخص دلار است.

زیرا هرچه ارزش این ارز آمریکایی بالا باشد قیمت محصولات برای کشورهای مقصد بالا خواهد بود. لذا کشورهای دیگر قدرت خرید نخواهند داشت. این امر موجب رشد واردات محصولات از سایر کشورها خواهد شد. یکی از وعده های انتخاباتی ترامپ کاهش کسری ترازنامه تحاری امریکاست. این امر تحقق نمی یابد مگر با کاهش ارزش شاخص دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر دنیا. مجموع این دلایل نرخ برابری یورو به دلار را به سقف سه ساله رساند و در طرف مقابل نرخ طلای جهانی هم روند افزایشی داشت.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR