بررسی اثرات کنار رفتن رانت در بازار ارز

افزایش قیمت دلار مداخله ای توسط بازارساز اتفاق مهم دیروز بازار ارز بود. بازارساز با افزایش سه کانالی بهای دلار، قیمت ارز مداخله ای را به قیمت بازار آزاد نزدیک کرد. سیاست گذار ارزی با این اقدام مثبت، قیمت دلار در حجم عمده را به انتهای کانال ۴۷.۰۰۰ ریال برد. این عمل مهم سبب از بین رفتن زمینه های رانت و آربیتراژ در بازارشد. ضمن این که صف های ارزی را خلوت تر کرد. روزهای گذشته بازارساز با عرضه دلار در کانال ۴۴.۰۰۰ ریال موجب ایجاد رانت در بازار شده بود. علاوه بر این، صف های طولانی و ایجاد التهاب در بازار به خاطر قیمت های پایینی بود که در چند روز گذشته عاملین بازارساز آن را بوجود آورده بودند. نکته جالب در افزایش قیمت سیاست گذار عدم توجه بازار غیررسمی به این سیاست بود. در واقع آنان واکنش شدیدی به این افزایش قیمت نشان ندادند. به اعتقاد کارشناسان این اقدام مثبت بازارساز باید توام با سه راهکار در جهت حفظ آرامش بازار در روزهای آینده باشد.

۱- نظارت بیشتر بر مکانیزم های توزیع ارز در بازار ۲- برهم زدن زمینه های آربیتراژ میان دلار و یورو ۳- مدیریت نرخ حواله درهم. دیروز بازارساز قیمت دلار در حجم عمده را به قیمت ۴۷.۷۰۰ ریال رساند. همچنین همسو با این افزایش قیمت در دلار، نرخ یورو نیز در حجم عمده به قیمت بازار نزدیک کرد. قیمت این ارز اروپایی بر تابلوی یکی از صرافی های عرضه کننده ۵۷.۴۱۰ ریال قیمت خورد که بیش از ۱۲۰۰ ریال بالاتر از روز قبل بود. یکی از مهم ترین اثرات این قیمت گذاری از سوی بانک مرکزی کنار رفتن رانت از جریان معاملات ارزی سه هفته اخیر بود. در واقع، سیاست گذار با همسان سازی قیمت ها امکان آربیتراژ و کسب سود از اختلاف قیمت بازارها را از میان برد. اثر مهم دیگر این قیمت گذاری کمک به مکانیزم کشف قیمت توسط بازار خواهد بود. در سه هفته گذشته قیمت ها دستوری و بیشتر حالت اداری داشت و همین امر موجب شده بود تا فضای بازار از شفافیت خارج شود. این قیمت گذاری جدید می تواند کمک به تعیین نرخ توسط عرضه و تقاضا شود و قیمت ها از درون بازار استخراج شود.

این یعنی بازگشت شفافیت به بازار ارز که از مهم ترین خواسته های معامله گران ارزی است. به هر حال ادامه این روند هم کمک به شفافیت و استخراج قیمت از کف بازار خواهد شد و هم اینکه دیگر نیاز نیست بازارساز دلارهای خود را به جهت پایین نگه داشتن قیمت به بازار تزریق نماید و منابع ارزی خود را صرف این امور نماید. اقدام جدید بانک مرکزی را باید به فال نیک گرفت، ولی سیاست گذار در روزهای اخیر باید به شدت بازار را رصد کند تا نوسان گیران نتوانند با جوسازی پیرامون اتفاقات اخیر تغییرات قیمت دلار را بالا ببرند و با این تغییرات موج جدیدی را وارد بازار کنند. مهمترین عامل در شرایط کنونی بازار ثبات است.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR