ایجاد حباب در پی مرزشکنی های سکه

عبور سکه از مرز ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال به معنای شکسته شدن سقف جدید در معاملات این فلز گرانبها می باشد. دیروز سکه بهار آزادی در بازار تهران رشدی معادل ۱.۵۵۰.۰۰۰ ریال داشت. این میزان رشد از ابتدای سال ۹۲ بی سابقه بود و موجب شد تا سقف جدیدی در بازار طلا به ثبت برسد. رشدهای اخیر سکه منوط به متغیرهای زیادی است. عده بر این باورند نزدیکی به عیدفطر منجر به خرید و در نتیجه افزایش قیمت ها شده است. البته این امر زیاد باب توجه معامله گران و کارشناسان نیست. مهمترین موضوع که بارها به آن اشاره شده تغییر رفتار و انتظارات معامله گران است که به طبع آن سبب تغییر استراتژی و موقعیت آنها شده است. از طرفی مسائل سیاسی هم یکی از دلایلی است که منجر به شکل گیری چنین انتظاراتی شده است. در این چند ماهه اخیر سکوت مجلس در خصوص مسئله FATF منجر به ایجاد جو افزایشی در بین معامله گران شده است. عده این مسئله را در قابی بدبینانه نگاه می کنند و همین موضوع منجر به جو صعودی در این فلز گرانبها شده است.

از سویی دیگر عده بر این عقیده هستند که عامل دلار در افزایش های اخیر دست داشته است. زیرا دلار وارد محدوده ۶۷.۰۰۰ ریال شد و توانست رشدی ۱.۵۰۰ ریالی را به جا گذارد. اما آنچه از معاملات کف بازار بر می آید نقش انتظارات در رکوردزنی های اخیر مهمترین نقش را ایفا کرده است. عبور سکه از مرز ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ ریالی در حالی رخ داد که ارزش ذاتی آن حدود ۲۲.۳۰۰.۰۰۰ ریال است. بنابراین قیمت این روزهای بازار با دلار ۷۳.۰۰۰ ریال تناسب دارد. همین بالا بودن قیمت بازاری به ارزش ذاتی منجر به ایجاد انتظارات جدید شده است. عامل بعدی در عبور سکه از مرزهای یاد شده معاملات آتی سکه می باشد. علی الخصوص در سررسیدهای دورتر که افزایش قیمت ها بسیار چشمگیر بوده و حتی شاهد تشکیل صف های خرید در این سررسیدها هستیم.

بنابر آنچه گفته شد در حال حاضر قیمت سکه دچار حباب ۳.۰۰۰.۰۰۰ریالی شده است. بر اساس محاسباتی که از طریق قیمت اونس جهانی، سکه داخلی و همچنین قیمت دلار داخلی انجام می شود این قیمت سکه به معنای دلار ۷۳.۰۰۰ ریالی است. وقتی چنین قیمتی در ذهن معامله گران نقش ببندد شاهد مهاجرت آنان به فضای معاملات ارزی خواهیم شد. طبیعتا ورود آنان پیامدی جز افزایش مجدد نرخ دلار و سایر ارزها را نخواهد داشت. رسیدن دلار به قیمت یاد شده به معنای از بین رفتن حباب سکه خواهد بود. بدین ترتیب دلار ارزان تر نسبت به قیمت سکه می تواند این ارز را با رشد تقاضا گران تر نماید.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR