اقدام جدید بازارساز در خصوص کنترل نوسانات

پس از یک هفته روند کاهشی در بازار ارز، اولین روز هفته توام با افزایش ۱.۰۰۰ ریالی این ارز پرطرفدار شد. بهای دلار در پایان معاملات روز روی عدد ۱۲۴.۰۰۰ ریال متوقف شد. پایان روند کاهشی دلار پس از ۷ روز متوالی دو دیدگاه در میان معامله گران بوجود آورد. گروهی معتقد بودند دلار به کف قیمتی رسیده و حالا نوبت افزایش قیمت است.

به همین منظور آنها خریدهای خود را افزایش دادند. دیدگاه دیگر بر پایه تغییر تاکتیک بازارساز مبتنی بود. سیاست گذار برای اینکه بتواند بازار را تحت مدیریت خود قرار دهد سعی کرد تا دامنه نوسانات را محدودتر نماید. برنامه اتخاذ شده از سوی بازارساز این گونه بود که همزمان با افت شدید قیمت به طور حتم دلالان و نوسان گیران وارد بازار می شوند و خریدهای خود را در کف قیمت انجام می دهند تا بتوانند با جهت دهی به بازار افراد عادی را به بازار بکشانند. این حربه نوسان گیران باعث رشد سریع تر قیمت خواهد شد. در نتیجه بازارساز سعی در کنترل دامنه نوسانات کرد تا از این طریق از ورود نوسان گیران جلوگیری به عمل آورد.

پس می توان نتیجه گرفت که مهم ترین عاملی که منجر به کاهش نوسان در بازار دلار شد، تاکتیک جدید بازارساز بود. اتفاق جدید و جالبی که دیروز در یکی از صرافی های بانکی اتفاق افتاد و نقش مهمی در انتظارات معامله گران داشت این بود که این صرافی دلار را در قیمت ۱۱۹.۰۰۰ ریال به فروش می رساند. این قیمت تقریبا با بازار آزاد یکسان بود اما در گذشته تجربه ثابت کرده هر زمان دلار نوسانات این گونه داشت بازارساز اقدام به فروش دلار در قیمت پایین تر از بازار می کرد که این خود رانت را در بازار به وجود می آورد اما برخلاف گذشته این بار بازارساز سیاست خود را عوض کرد و در قیمتی برابر با بازار آزاد عرضه کرد تا هم جلوی رانت گرفته شود و هم جلوی سوءاستفاده نوسان گیران و دلالان گرفته شود.

اگر بازارساز بتواند تا ده روز قیمت ها را ثابت نگه دارد به تدریج توجه افراد از بازار منحرف می شود. این عمل سنجیده از سوی بازارساز منجر به کنترل نوسانات و مدیریت بازار می شود ضمن اینکه نوسان گیران هم با احتیاط بیشتری رفتار خود را تنظیم می کنند. در روزی که دلار مسیر قیمتی خود را عوض کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز توانست به محدوده ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بازگردد. سکه در این روز ۱.۸۰۰.۰۰۰ ریال افزایش قیمت را ثبت و به قیمت ۴۰.۸۰۰.۰۰۰ ریال رسید.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR