افزایش قیمت دلار تا به کجا؟

دلار همچنان در حال شکستن مرزهای مقاومتی خود است. شاخص ارزی روز گذشته بالای ۱۳۰.۰۰۰ ریال معامله شد و به سرعت حرکت خود را به سوی مرز مقاومتی بعدی یعنی ۱۴۰.۰۰۰ریالی آغاز کرد. این جدای معاملات امروز است که نرخ تا ۱۵۰.۰۰۰ افزایش یافته است. با توجه به جهش های اخیر در بهای دلار این سئوال در ذهن مردم و بسیاری از معامله گران پیش آمده که قیمت دلار تا کجا به پیشتازی خود ادامه خواهد داد. قیمت دلار در بازار غیررسمی بر اساس آنچه گفته شد در مرز ۱۴۰.۰۰۰ ریال معامله شد. این یعنی ۲۳۳ درصد افزایش قیمت در طی یکسال گذشته.

می توان گفت تقریبا همه روزه شاهد افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش ریال کشورمان هستیم. با توجه به شرایط موجود این سئوال پیش می آید که آیا هدفی وجود دارد تا قیمت دلار به آن نقطه برسد و در نهایت آنجا متوقف شود. این سئوال به عنوان یکی از دغدغه های مهم همه روزه مردم و فعالان اقتصادی قرار گرفته است. به طوری که در وضع معیشت مردم و بسیاری از بنگاه های اقتصادی کشور تاثیرگذار بوده است. افزایش نرخ دلار در کشور متاثر از چندین عامل مهم است که در راس آن اخبار بد سیاسی است که همه روزه این اخبار را در سایت ها و خبرگزاری های مختلف می شنویم.

اما اگر بخواهیم اخبار همین چند روز گذشته را بررسی نماییم در تیررس این اخبار اعلام خبر کاهش صادرات نفت ایران به دو میلیون بشکه در روز و تصمیم تعطیلی بازار آتی سکه، دلایل روانی بازار سکه و دلار شدند تا دوباره موج نقدینگی به این بازارها جاری شده و ازدحام مردم برای خرید دلار از بازار غیررسمی و امنیتی شدن بازار ارز و سکه به خبر مهم این روزها تبدیل شود. این یعنی دقیقا همان سیکل تکراری که در ماه های گذشته اتفاق افتاد. برای پیدا کردن پاسخ سوال باید نگاهی بر عوامل موثر بر عرضه و تقاضای بازار ارز انداخت. شاید مهمترین این عوامل کاهش صادرات نفت ایران، محدودیت بیشتر صادرات غیرنفتی، امکان عدم تصویب لایحه FATF در مجلس، تحریم بانک مرکزی بر کاهش توان عرضه ارز در کشور دخالت مستقیم داشته باشد.

رخداد هر یک از این عوامل مجددا سیل نقدینگی موجود در جامعه را به سمت بازار ارز و سکه و در پی آن به سمت خودرو و مسکن رهنمون خواهد کرد. این بدان معنی است که انتشار و اعمال هرکدام از اخبار منفی در کشور یک احتمال برای جهش قیمت دلار و ورود سرمایه های سیال به بازار ارز را خواهد داشت. و این یعنی افزایش دوباره قیمت دلار. خلاصه تا زمانی که این تضادها میان عرضه و تقاضای بازار از بین نرود و مشکلات سیاسی کشور حل و فصل نشود این جریان ادامه دار خواهد بود و هیچ سقف قیمتی برای دلار نمی توان متصور شد. پس تنها راه باقی مانده برای حل این موضوع برطرف شدن مشکلات سیاسی و شاید انتشار خبر مذاکره احتمالی بین ایران و آمریکا می تواند این تضاد و دوگانگی ذهنی را معکوس کرده و شاهد اصلاح قابل توجه قیت دلار باشیم.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR