اصلاح قیمت دلار و بررسی دلایل افزایش قیمت یورو

دلار بعد از یک هفته افزایش قیمت و پیمودن روند صعودی دیروز با کاهش ۷۰ ریالی مواجه شد و به قیمت ۳۷.۷۶۰ ریال رسید. به اعتقاد بازیگران حرفه ای، دلار وارد فاز اصلاح قیمت شد تا با یک استراحت کوتاه مجددا آماده برای افزایش و صعود به قله های بعدی باشد. در واقع این کاهش قیمت از آنجا نشات گرفت که بسیاری از معامله گران در این قیمتها برای خود سود شناسایی کرده و بطور موقت از بازار خارج شدند. تا با وقفه ای مجدد خریدهای خود را انجام دهند. به عقیده آنها دلار همچنان در فاز افزایشی خواهد ماند دلیل آنها قدرت نرخ حواله درهم می باشد که هنوز با قدرت در محدوده ۱۰.۴۰۰ریال قرار دارد و همین امر این جرات را به آنها داده تا بگویند که در روزهای آینده هم باید منتظر افزایش قیمت دلار باشیم. از سویی دیگر فعالان عرصه معاملات سکه، همچنان در حال ورود به بازار دلار هستند.

همین امر دلیلی بر روند افزایشی دلار شده است. اما در مقابل این گروه عده هم اعتقاد به کاهش قیمت دلار در هفته جاری دارند استدلال این گروه بر این پایه استوار است که شاخص ارزی به سقف کانال خود رسیده و دیگر توان عبور از این کانال را ندارد از طرفی دیگر آنها به دخالت بازارساز و مدیریت او بر بازار هم اشاره دارند. همزمان با افت قیمت دلار در روز گذشته بهای یورو با افزایش ۲۰۰ ریالی همراه شد و به قیمت ۴۴.۲۰۰ریال رسید. همچنین نرخ برابری این ارز در برابر دلار به ۱۴۳/۱ رسیده است. اگر نگاهی به وضعیت یکسال گذشته این دو ارز مهم بیندازیم متوجه این نکته خواهیم شد که شاخص دلار بر اساس سیاست های رئیس جمهور جدید آمریکا دچار افت و کاهش شده است.

تداوم این افت شاخص دلار منجر شد تا این ارز به کف ۶ ماهه خود برسد تا نرخ برابری یورو در برابر دلار به میزان بالایی نسبت به یکسال قبل برسد. اما اگر نگاهی دقیق به این نرخ برابری داشته باشیم متوجه نکته بسیار مهمی خواهیم شد که در حال حاضر یورو به نرخی بالاتر از نسبت برابری بازارهای جهانی در حال معامله است. دلیل این امر را باید در عدم وجود بازارساز و عدم نظارت و کنترل در این ارز ارزیابی نمود.

همچنین عمده معاملات کشور و شرکت های صادرات محور با دلار انجام می گیرد و ورود و خروج دلار با سهولت بیشتری به نسبت یورو انجام می گیرد. همان طور که عنوان شد به دلیل عدم وجود نظارت بر یورو صرافی ها هم گاهی اوقات با عدم عرضه نقش بسیار عمده در افزایش قیمت دارند. و به عنوان نکته پایانی به دلیل احتمال انقباضی شدن سیاست پولی بانک های مرکزی اتحادیه اروپا منجر به گرانی یورو در برابر دلار شد و سبب کاهش شاخص دلار در برابر یورو شد. حال باید به انتظار سیاست های دولت ترامپ در خصوص این کاهش شاخص دلار باشیم.

 

www.tajmirexchange.com

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR