اخبار متناقض و نوسانات بازار ارز و سکه

رشد قیمت در بازارهای کشورهای همسایه، رفتار کج دار و مریز بازارساز، وجود سئوالات متعدد از سوی فعالان در خصوص بازار دوم و برخی اخبار سیاسی از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار در رشد قیمت دلار به مرز یکصد هزار ریالی بود. همسو با افزایش قیمت دلار سکه بهار آزادی هم به کانال ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریالی بازگشت. روز پنجشنبه بازار سکه و دلار کاملا نوسانی بود. گاهی به سمت نوسانات مثبت و گاهی هم به سمت نوسانات کاهشی سوق پیدا می کرد. اولین عامل رشد دلار قیمت بالای نرخ حواله درهم بود. این ارز عربی در پایه ۲۸.۰۰۰ ریال معامله می شد.

با احتساب این قیمت دلار باید در محدوده ۱۰۳.۰۰۰ ریال قیمت می خورد. زیرا این دو ارز در بازار داخلی رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. علاوه بر این عامل، قیمت دلار در هرات افغانستان در محدوده ۹۹.۰۰۰ ریالی معامله می¬شد. از آنجایی که به طور سنتی ارزش دلار در بازار داخلی بالاتر از کشورهای همسایه قرار دارد لذا دلار در بازار داخلی دچار افزایش قیمت شد. در دو روز انتهایی هفته گذشته شاهد رفتار دو گانه ی از بازارساز بودیم. ابتدا در روز چهارشنبه سیاست گذار قیمت سکه های ودیعی را ۳۰.۸۰۰.۰۰۰ ریال تعیین کرد.

با این قیمت ارزش دلار در بازار داخلی حدود ۹۸.۰۰۰ ریال به دست می آمد، آن هم در شرایطی که دلار در آن روز در قیمت ۹۲.۰۰۰ ریال معامله می شد. معامله گران با شنیدن این خبر شروع به جوسازی پیرامون دلار کردند و قیمت ها را نوسانی و جو بازار را متشنج نمودند. اتفاق به وجود آمده منجر به این شد تا در روز پنجشنیه بازارساز خبر قبلی را تکذیب و این بار قیمت تحویل سکه های ودیعی را ۲۸.۰۰۰.۰۰۰ ریال تعیین نماید. با انتشار این خبر مجددا سکه بهار آزادی شروع به عقب نشینی کرد.

وجود رفتارهای متناقض بازارساز طی دو روز متوالی موجب شد نوسان گیران با جوسازی پیرامون اطمینان به سیاست های بازارساز جو را متشنج نمایند. آنچه مشخص است دوراندیشی و عاقبت نگری، اطلاع رسانی مناسب و به دور از رفتارهای متناقض و آماده نگه داشتن بازار منجر به این خواهد شد تا فعالان دچار غافلگیری نشده و مانع از شایعه سازی سفته بازان و نوسان گیران خواهد شد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR