احتمال توافق بر سر کاهش تولید نفت و تاثیر آن بر بازار

بهای طلا با وجود کاهش ۱۲ دلاری در روز گذشته، افزایش ۵۸ دلاری را طی هفته ای که سپری شد، به ثبت رساند.

 
 
 
 

بازار جهانی نفت که تا آخرین ساعات کاری هفته گذشته در تعادل قرار داشت و قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در محدوده ۳۰ دلار به نوسان ادامه می داد به یکباره با افزایش بیش از ۳ دلاری قیمت مواجه شد.

روز گذشته در آخرین روز کاری هفته بهای نفت با افزایش ۳ دلار و ۳۳ سنتی به ۳۳ دلار و ۳۶ سنت رسید.

هفته قبل از آن، بهای نفت به ۳۴ دلار و ۶ سنت رسیده بود اما در طول هفته ای که سپری شد مسیری نزولی در این بازار در پیش گرفته شد تا اینکه در روز پاینی هفته با جهش ۳.۳۳ دلاری بار دیگر بهای نفت به ۳۴ دلار نزدیک شد.

پس از انتشار گزارشی که یک بار دیگر نشان داد اوپک ممکن است برای توافق بر سر کاهش تولید آماده باشد، قیمت نفت روز جمعه تا ۱۲ درصد جهش کرد، در عین حال ترمیم بازارهای بورس موجب شد که اشتها برای ریسک پذیری بالا رود.

به رغم این افزایش قیمت قابل توجه یک روزه، قیمت نفت در هفته گذشته ۵ درصد افت داشته است.

وزیر انرژی امارات گفت، اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت مایل به همکاری در مورد کاهش تولید هستند.

بسیاری از تجار در ابتدا چندان به این گزارش امیدوار نشدند و خاطر نشان کردند  که ونزوئلا و روسیه در اوایل این هفته تلاش کردند عربستان و دیگر تولید کنندگان عمده را به کاهش تولید قانع کنند، اما موافق نبودند.

اما پس از آنکه کاهش ۷۵ درصدی قیمت نفت از اواسط ۲۰۱۴ تاکنون، قیمت ها را به پایین ترین رقم ها در بیش از ۱۲ سال گذشته رساند، بسیاری ترجیح دادند باور کنند که اگر عرضه کاهش یابد یا تقاضا بالا برود، ممکن است به زودی بازار شاهد ترمیم قیمت باشد.

قراردادهای نفت خام آمریکا در طی ۵ سال آینده که روز زیر ۵۰ دلار در هر بشکه معامله می شدند، تنها برای نوامبر ۲۰۲۱ به آن طرف به بالای این رقم رسیدند.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا در پایان معاملات دیروز با ۳ دلار و ۲۳ سنت، معادل ۱۲.۳ در صد افزایش به ۲۹ دلار و ۴۴ سنت رسید و در بالاترین رقم هم به ۲۹ دلار و ۶۶ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت روز پنجشنبه به پایین ترین رقم ۱۲ سال اخیر یعنی ۲۶ دلار و ۵ سنت رسیده بود. در این هفته قیمت نفت خام آمریکا ۴.۷ درصد کاهش یافت.

قیمت نفت برنت نیز در پایان معاملات دیروز با ۳ دلار و ۳۰ سنت افزایش به ۳۳ دلار و ۳۶ سنت رسید. نفت برنت نیز در پایان هفته ۲ درصد افت قیمت را تجربه کرد.

افزایش ۵۸ دلاری قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت

قیمت جهانی طلا در معاملات هفته گذشته ۵۸ دلار افزایش یافت که بدین ترتیب بهترین عملکرد هفتگی بازار طلا در ۴ سال گذشته رقم خورد.

قیمت طلا پس از ۴ درصد افزایش در روز پنجشنبه، روز جمعه کاهش یافت، اما به دلیل آشفتگی در بازارهای بورس بهترین عملکرد هفتگی در ۴ سال گذشته تجربه کرد.

قیمت هر اونس طلا دیروز با یک درصد کاهش به ۱۲۳۴ دلار و ۳۰ سنت رسید، اما همچنان در این هفته بیش از ۵ درصد رشد داشت که بیشترین رشد هفتگی از اکتبر ۲۰۱۱ تاکنون بود.

کارستن فریچ، تحلیلگر کومرزبانک گفت: «قیمت طلا ممکن است در چند هفته آینده به ۱۲۶۰ یا حتی ۱۳۰۰ دلار برسد، اما اگر شاهد برداشت سودهایی هم اتفاق بیافتد، جای تعجب نخواهد بود.»

با تداوم افزایش ارزش دلار پس از انتشار گزارش های بهتر از حد انتظار از بخش خرده فروش آمریکا، قیمت طلا دیروز کاهش داشت. قیمت فلز زرد روز پنجشنبه به بالاترین رقم یک سال اخیر یعنی ۱۲۶۰ دلار و ۶۰ سنت رسید.

در حالی که نگرانی ها از سلامت برخی بانک ها، بی ثباتی مالی و رکود احتمالی در اقتصاد جهان، سرمایه گذاران را به سمت بازارهای امن سرمایه گذاری سرازیر کرده، فلز زرد در کنار اوراق قرضه و ین ژاپن از این وضعیت منتفع شده اند.

قیمت طلای آمریکا هم در این هفته بیش از ۷ درصد رشد داشت که بیشترین رشد از سال ۲۰۰۸ تاکنون بود.

اس پی دی آر گلد تراست، بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در بازار طلا  اعلام کرد، حجم دارایی هایش از ۷۰۲.۰۳ تن در روز چهارشنبه ، ۱.۹۹ درصد افزایش یافته و به ۷۱۶.۰۱ تن در روز پنجشنبه رسیده است.

کل حجم دارایی های صندوق های سرمایه گذاری در بازار طلا از ابتدای سال تاکنون ۳.۸ میلیون اونس افزایش یافته است. حجم این دارایی ها در ۳ سال گذشته همواره کاهش داشت.

قیمت نقره نیز روز پنجشنبه ۰.۴ درصد کاهش داشت و به ۱۵ دلار و ۶۸ سنت رسید.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صدای اقتصاد شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR