اتخاذ سیاست تکراری در بازار ارز

دلار در آخرین روز هفته نتوانست قله ۱۵۰.۰۰۰ ریالی را حفظ نماید و با فروش عرضه کنندگان یک کانال عقب نشینی کرد. شاخص بازار ارز با ۷.۰۰۰ ریال کاهش تا سطح ۱۴۴.۰۰۰ ریال پایین رفت. این میزان افت در یک ماه گذشته بی سابقه بود و زمینه ساز شگفتی معامله گران را فراهم نمود. اما با وجود چنین افتی در روز آخر، این ارز در هفته گذشته در مجموع ۴.۷ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند.

نوسان گیران از همان ابتدای صبح رغبتی به خرید نداشتند و ترجیح می دادند در موقعیت فروش بمانند. سه دلیل هم برای این عمل خود داشتند. اول، عدم ورود تقاضای جدید به بازار حتی پس از شکست مرز ۱۵۲.۰۰۰ ریالی. دوم، احتمال دخالت بازارساز ارزی در آستانه دور دوم تحریم ها و سومین عامل افزایش گمانه زنی ها مبنی بر دادن معافیت خرید نفت از ایران برای برخی کشورها. البته این خبر تا پایان روز جمعه عملی شد و دلار همچنان زیر کانال ۱۵۰.۰۰۰ ریالی باقی ماند.

بسیاری از معامله گران معتقد بودند در صورت تایید این خبر باید منتظر موج کاهشی بیشتری در بازار باشیم. حال آنکه عده ی دیگر بر این باورند که کاهش روز آخر تنها یک اصلاح قیمتی بوده است و این ارز در آستانه تحریم ها ظرفیت افزایش بیشتری را خواهد داشت. در روز افت بهای دلار سکه تمام بهار آزادی نیز دو کانال دیگر عقب نشینی کرد. سکه بهار آزادی در این روز ۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال از ارزش خود را از دست داد و با عقب نشینی به قیمت ۴۵.۲۰۰.۰۰۰ ریال رسید. با وجود افت روز پنجشنبه سکه در هفته پشت سر گذاشته حدود ۵ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند.

روز پنجشنبه در خبرها آمد که صرافی بانک ملی با ارائه کارت ملی به هر نفر ۵۰۰ دلار با قیمت ۱۴۲.۰۰۰ ریال توزیع می نماید. اعمال این سیاست از سوی رئیس جدید بانک مرکزی اتخاذ یک سیاست تکراری بود که در گذشته اعمال و با شکست مواجه شد. این سیاست یعنی عرضه ارز ارزان تر از بازار می تواند همانند قبل بازارساز را دچار مشکل نماید.

چه بسا که انجام این تصمیم در دوره گذشته هم نه تنها دردی را دوا نکرد بلکه دست سیاست گذار را در روزهای سخت خالی گذاشت و او را با مشکلات بیشتری در عرضه ارز در شرایط بحرانی مواجه کرد. یکی از این مشکلات ورود تقاضای کاذب به بازار به منظور تهیه ارز ارزان تر بود. ورود این گونه تقاضا موجب کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی شد و دست او را در روزهای پرالتهاب بازار خالی گذاشت. به اعتقاد معامله گران این اشتباه دیگر نباید از سوی این مرجع ارزی بار دیگر تکرار شود زیرا خسارات و لطمات آن را در گذشته دیدیم و دیگر هیچ کس تحمل اتفاقات ماه های گذشته را ندارد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR