کاهش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران

در حالی که تولید نفت ایران به گواه آمارهای ارایه شده از سوی اوپک پس از لغو تحریم‌ها اندکی افزایش نشان می‌دهد اما بررسی‌های مبسوط نشان می‌دهد ایران در یک دهه گذشته بیش از ۴۰ درصد کاهش صادرات نفت را در کارنامه خود ثبت کرده است.
 

 هر چند تولید نفت ایران در ماه بدون تحریم افزایش یافته است اما بررسی‌های اوپک نشان می‌دهد شش عضو دیگر اوپک نیز همپای ایران نسبت به افزایش تولید نفت خود اقدام کرده‌اند. این بدان معناست که حاضران در سازمان اوپک تمایلی برای بازپس دادن سهم بازار ایران ندارند. افزایش تولید نفت از سوی اعضای اوپک در حالی اتفاق افتاده است که بازار جهانی نفت با فزونی عرضه مواجه‌ است و این موضوع به‌شدت سبب کاهش قیمت نفت شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این سازمان ١٣٠ هزار و ٧٠٠ بشکه نفت بر تولید خود افزوده و میزان تولید آن به روزانه ٣٢ میلیون و ٣٣٥ هزار بشکه رسیده است. تولید نفت عربستان نیز با ٤٤ هزار و ٢٠٠ بشکه در روز افزایش نسبت به ماه پیش از آن به ۱۰/۰۹۱میلیون بشکه در روز رسید. عربستان در ماه دسامبر ۱۰/۰۴۷ میلیون بشکه نفت تولید کرده بود. بر اساس این گزارش، از ١٣ کشور عضو اوپک هفت کشور در این ماه بیش از ١١٠ هزار بشکه تولید نفت خود را کاهش داده‌اند، این کشورها عبارتند الجزایر، آنگولا، اکوادر، اندونزی، قطر، امارات و ونزوئلا که تولید نفت آنگولا بیشترین میزان کاهش را داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اعتماد ، نیمی از بازار ایران از دست رفت هر چند ایران آماده بازپس‌گیری سهم بازار خود می‌شود اما آمارهای ارایه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد حجم صادرات نفت ایران در ١٠ سال گذشته تقریبا نصف شده است این در حالی است که صادرات رقبای ایران در اوپک و بازار جهانی نفت تلقی می‌شوند، افزایش داشته است.  بر اساس این گزارش ایران در شرایطی در نیمه اول سال جاری روزانه یک میلیون و ٥٣٤ هزار بشکه نفت راهی بازارهای جهانی کرده است که ١٠ سال پیش حجم صادرات نفت ایران به دو میلیون و ٦٩١ هزار بشکه در روز می‌رسید.  محمود احمدی‌نژاد در حالی دولت را تحویل گرفت که صادرات روزانه نفت ایران به دو میلیون و ٦٩١ هزار بشکه در روز می‌رسید اما در هنگام تحویل دولت به حسن روحانی، صادرات روزانه نفت ایران معادل یک میلیون و ٦٨٥ هزار بشکه از سوی بانک مرکزی گزارش شد.  تحریم‌های نفتی علیه ایران از سال ١٣٩١ آغاز شد و برای نخستین بار در یک دهه گذشته حجم صادرات نفت ایران را به کمتر از دو میلیون بشکه در روز رساند. تاثیر تحریم‌های نفتی بر صادرات نفت ایران از سال ١٣٩٢ آشکارتر شد، طوری که در این سال یعنی سال پایانی دولت احمدی‌نژاد ایران روزانه یک میلیون و ٦٨٥ هزار بشکه نفت در بازارهای جهانی می‌فروخت. کاهش سهم ایران از بازارهای جهانی همزمان با افزایش تولید نفت از سوی رقبا در بازارها جبران شد طوری که خروج تدریجی بخشی از نفت ایران منجر به افزایش قیمت در بازارها نشد.
 و اما قیمت بررسی‌ها نشانگر کاهش قابل ملاحظه قیمت نفت در بازارهای جهانی است طوری که نفت ایران در نخستین ماه سال ٢٠١٦ در حدود ٢٤ دلار فروخته شده است. کاهش صادرات همزمان با کاهش قیمت نفت، درآمدهای نفتی ایران را به‌شدت کاهش داده است.  گران‌ترین نفت سبد نفتی اوپک متعلق به امارات و ارزان‌ترین نفت متعلق به ونزوئلا بوده است. گران‌ترین نفت سبد اوپک ۳۹/۱۹دلار و ارزان‌ترین آن ۲۰/۸۰ دلار به فروش رفته است.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
منبع: اقتصاد آنلاین شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
۰


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR