کاهش نرخ سپرده و تاثیر آن بر بازارهای مالی(بخش دوم)

در روزها و هفته های گذشته شاهد رکورد شکنی های دلار در بازار ارز بودیم. همچنین علل این افزایش قیمت و تاثیری که بر روی نرخ تورم خواهد گذاشت در گزارش روز گذشته مورد بررسی قرار گرفت. در این گزارش سعی براین است تا ببینیم این افزایش نرخ دلار چه تاثیری بر صنایع بورسی خواهد داشت. از آنجا که کشور ما متکی به فروش نفت است و بخش عمده از درآمد خود را از این طریق به دست می آورد لذا قیمت این ارز در اقتصاد کشور ما از اهمیت بسزایی برخوردار است.

می توان گفت تقریبا ۵۰% صنایع و شرکت های فعال در بورس هم از این افزایش قیمت منتفع می شوند. هرچه نرخ دلار واقعی تر باشد به صنایع و بنگاه های تولیدی ما توان رقابت بیشتر را خواهد داد. این از آن جهت است که تفاوت بین کالاهای وارداتی و تولیدی داخل کمتر می شود. در نتیجه صنایع ما از جمله لاستیک و کاشی و ... جان تازه ای می گیرند و میل به تولید و اشتغال در بین آنها بیشتر شده و انتفاع آن بر اقتصاد کشور خواهد بود. حجم بالای تاثیر پذیری اقتصاد از نفت و مشتقات آن در کنار سایر صنایع اساسی(همانند فلزات اساسی، کانی های فلزی و معدنی) کشور موجب گردیده که بازار مالی کشور به عنوان مهمترین نشان اقتصاد ایران متاثر از نرخ ارز باشد. این مطلب را در کنار نرخ خوراک پتروشیمی ها و ارز مبادله و تسعیر ارزهای صادراتی توسط شرکت های صادرات محور که بگذاریم بر اهیمت فراوان نرخ ارز بر صنایع کشور مهر تایید خواهد گذاشت. حال می توان افزایش نرخ ارز را از دو دیدگاه در صنایع کشور مورد بررسی قرار داد. اول بحث درآمدها و دوم بحث هزینه هاست. در بخش درامد تمام شرکت های صادرات محور به خصوص پتروشیمی ها و پالایشی ها از این افزایش نرخ دلار بهره مند خواهند شد.

نمونه این اتفاق را می توان به افزایش قیمت دلار در سال ۹۱ اشاره کرد. دیدیم که آنها در بورس چه افزایش قیمتی را تجربه کرد. بخش دوم شرکت هایی را در بر می گیرد که با افزایش نرخ دلار دچار افزایش در هزینه های تولیدی می شوند. آنها مواد اولیه خود را از خارج کشور وارد می کنند و همین امر موجب افزایش در هزینه های مواد اولیه و سربار آنها خواهد شد. برای درک این مطلب به چند مثال بسنده می نماییم: از آنجا که شرکت های پتروشیمی نرخ گاز مصرفی (خوراک) به صورت ارزی مورد محاسبه قرار می دهند لذا این افزایش نرخ ارز منجر به افزایش بهای تمام شده در این صنایع خواهد شد. در گروه فلزات اساسی، افزایش نرخ ارز باعث افزایش درآمد آنها خواهد شد.

اما از اثرات منفی افزایش نرخ دلار شرکت هایی که در روند تجهیز و نوسازی ماشین آلات خود هستند و همچنین آنهایی که طرح های توسعه دارند روندشان کندتر و دچار زیان می شوند. بهترین مثال برای این امر معدنی ها می باشند. پس آن طور که تبیین شد نرخ ارز و نوسانات آن بیشترین تاثیر را بر اقتصاد کشور و در صدر آن شرکت های وابسته و تاثیر پذیر از دلار خواهد گذاشت. به غیر از این تاثیر نرخ ارز بر تورم کشور را هم نباید فراموش کرد. در نهایت امیدواریم در دولت جدید با اتخاذ مهمترین تصمیم ها شرایطی محیا شود تا این صنایع پابرجا بوده تا هم توان رقابت با سایر رقبا را داشته باشند و همین زمینه ایجاد اشتغال را فراهم آورند.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR