کاهش بهای سکه در پی ایجاد بازاری جدید

در آخرین روز هفته سکه بهار آزادی دو کانال قیمتی به عقب رفت. در این روز فلز گرانبهای داخلی ۱.۲۵۰.۰۰۰ ریال از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۲۳.۹۰۰.۰۰۰ ریال رسید. افت سکه تمام در حالی اتفاق افتاد که روزهای گذشته شاهد رشدهای بی محابا در معاملات این فلز گرانبها بودیم. به اعتقاد فعالان بازار سکه دو دلیل مهم در عقب نشینی سکه موثر بود. در آخرین روز هفته خبری بسیار مهم از سوی بانک مرکزی در خصوص سکه های پیش فروش شده منتشر شد. طبق خبر اعلامی قرار است توافقاتی میان بانک مرکزی و بورس کالا در خصوص راه اندازی سامانه به منظور انجام معاملات سکه های پیش فروش شده صورت گیرد. بر همین اساس، در صورت تمایل دارندگان اوراق گواهی پیش فروش خود را به اوراق سکه طلا با سررسید متناظر که از ویژگی های امنیتی لازم برخوردار بوده و قابلیت خرید و فروش در بورس کالا را دارند، تبدیل کنند.

هدف از چنین اقدامی آن است که طرح پیش فروش آن طور که خواست مسئولین بود پیش نرفت و نتوانست در برابر حجم تقاضا در بازار طلا مقاومت کند. یکی از دلایل آن وجود خلاهای زمانی بین سررسیدهای مختلف می باشد. به طور مثال سررسیدهای یکماهه توسط سیاست گذار تحویل شد. اما سررسید بعدی آن سه ماهه و بعد از آن شش ماهه و یکساله است. وجود چنین گپ هایی مطمئنا نمی تواند جلوی تقاضاهای موجود قدعلم کند. از این رو بانک مرکزی با بازارسازی برای این گواهی، خلا عرضه در بازار را می تواند پوشش دهد. در واقع سیاست گذار سعی دارد به بازار عمق بخشیده و در ثبات بازار نقش بیشتری را داشته باشد. در کلامی خلاصه تر بتواند نوسانات بازار را تحت کنترل داشته و از بروز هیجانات کاذب جلوگیری نماید. در کنار این عامل یاد شده ریزش اونس طلای جهانی تا ۱.۲۸۰ دلار بهانه دیگر برای ریزش اخیر قیمت سکه شد. همچنین این گروه به حباب موجود در قیمت سکه اشاره دارند.

حباب موجود در قیمت سکه موجب شد تا فعالان سکه های خود را نگه داری نکنند و اقدام به فروش نمایند تا حباب قیمت آن رو به تخلیه برود. در کنار این قطب منفی گروه دیگری از معامله گران به افزایش قیمت دل خوش کرده اند. استدلال آنها هم به این است که اونس طلا در هفته جاری با افت بیشتر همراه نباشد و همین مساله می تواند طلای داخلی را حمایت نماید. در کنار این، عده ای معتقدند افت روز پنجشنبه موقتی بوده و اصلاح قیمت صورت گرفته و مطمئنا با ورود طلا به قیمت های پایین تر مجددا خریدها از سرگرفته خواهد شد. همچنین آنها در هفته جدید امیدوارند قیمت دلار هم در فاز صعودی قرار گیرد که این صعود شاخص ارزی به بهای سکه مدد خواهد رساند. حال باید دید با وجود این دو قطب ایجاد شده در بازار، پیش بینی های کدام گروه به واقعیت نزدیک تر است و مسیر سکه به کدام سو خواهد رفت.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR