چرایی نوسان دلار و طلا

دلار به عنوان مهم ترین ارز، در ماه های اخیر بر خلاف آرامشی که بر بازار ارز در دولت تدبیر و امید ایجاد شده بود، دستخوش نوساناتی شد. هر چند مسئولین آن را ناشی از تقاضای برخی از تعطیلات خاص بیان کردند، ولی حقیقت امر آن است که شاخص دلار در مقابل سبد ارزی در بازارهای مالی بین المللی تقویت شده است. با این وجود بانک مرکزی به عنوان بازارساز و در چارچوب نظام ارزی شناور مدیریت شده اقدام به کنترل دلار نمود.

دلاری که با انگیزه های مختلفی از جمله تقویت شاخص دلار، سفته بازی و پوشش دهندگی ریسک، از چهل هزار ریال فراتر رفته بود، طی چند روز به آرامی در سرازیری نزول قرار گرفت.البته این روند نزولی از روز پنجشنبه گذشته متوقف شد. رشد ملایم و به دور از هیجان این ارز تاثیرگذار نه تنها سبب حمایت از صنایع صادرات محور و حمایت نسبی از تولید ملی می شود، بلکه از جهش ناگهانی قیمت ها مانند آنچه در اوایل دهه جاری شاهد بودیم نیز جلوگیری می شود.

ناگفته نماند که جلوگیری از تورم ناشی از کالاهای وارداتی به خصوص در بخش کالاهای مصرفی اساسی و کالاهای واسطه مورد نیاز صنایع و همچنین اثر سیاسی و روانی سبب می شود تا بازارساز تمایلی به افزایش قیمت ارز نشان ندهد و یا لااقل این افزایش در چارچوب زمانی که خود مدنظر دارد، صورت پذیرد. لذا تغییرات به خصوص زمانی که قابل ملاحظه باشد در چارچوب بازار خیلی به مذاق ناظر بازار خوش نمی آید.

به طور طبیعی بازار سکه هم تابعی از ارز و البته بهای اونس جهانی است. با وجود کاهش قیمت جهانی طلا و از دیگر سو، افت قیمت دلار، سکه طرح امامی در مقابل کاهش قیمت مقاومت کرد به طوری که تا یک میلیون ریال حباب قیمتی هم در هفته گذشته ایجاد شد. می توان گفت به نوعی سرمایه گذاران در سکه اعتقاد دارند، کاهش دلار در بازار داخلی امری گذراست و در بازارهای جهانی هم انتظار افت بیش از این دور از ذهن است.

 

www.tajmirexchange,com
 

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیر ریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR