پیش بینی نرخ ارز بعد از انتخابات و عوامل تاثیر گذار

اهمیت دلار در اقتصاد ایران به حدی است که می توان آن را همانند نرخ بهره پایه در اقتصاد کشورهای توسعه یافته دانست. دلار و پیش بینی آن برای ماه ها و روزهای آینده به عنوان یک متغیر کلیدی از آن جهت حایز اهمیت است که می تواند بر بسیاری از متغیرهای اقتصادی کشور همانند تورم، صادرات و واردات و تغییرات قیمتی سکه، مسکن و ارزش سهام شرکت ها اثر بگذارد. شرکت های صادرات محور بخش قابل توجهی از سودهای خود را در گرو نرخ دلار می بینند، لذا پیش بینی روند قیمت این ارز چالش برانگیز در اقتصاد ایران از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است. با آغاز به کار دولت یازدهم دلار در یک کانال رو به رشد قرار گرفت. به هنگام به مسند نشستن روحانی به عنوان رئیس جمهور، قیمت دلار تقریبا نزدیک به ۲۸.۵۰۰ ریال بود.

با توجه به سیاست های این دولت در مدت زمانی که از عمر آن سپری می شود، قیمت دلار به محدوده ۳۸.۰۰۰ریال رسیده است. البته هرگاه دلار خواست از این محدوده قیمتی تجاوز نماید نتوانست و این امر به خاطر نقش نظارتی که بانک مرکزی به عنوان بازارساز داشت. با عرضه هایی که در بازار انجام می داد مانع از رشد بی رویه قیمت می شد. حال باید دید سیاست دولت برای سال ۹۶ چیست. آیا دلار می تواند این کانال قیمتی را شکسته و به محدوده ۴۰.۰۰۰ ریال ورود نماید. اگر این مهم به وقوع بپیوندد در روزها و ماه های آینده باقی مانده سال ۹۶ دلار آبستن چه اتفاقاتی خواهد بود.

برای پاسخ به این سوالات باید دید چه عوامل اثرگذار مهمی در سال ۹۶ بر روی قیمت دلار اثر گذار خواهد بود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران می توان مهمترین عوامل اثرگذار بر قیمت دلار در سال جدید را در چند عامل خلاصه نمودند: ۱- نحوه واکنش ایران به تمدید تحریم های آمریکا علیه ایران ۲- نحوه واکنش دولت آمریکا به توافق نامه هسته ای ۳- اجرای سیاست یکسان سازی ارز ۴- انتخابات ریاست جمهوری پیش روی کشور که بی تردید مهمترین عامل برای تعیین نرخ ارز خواهد بود و باید دید چه شخصی به عنوان رئیس جمهور آینده ایران معرفی خواهد شد. متغیرها نشان می دهد واکنش شاخص بازار ارز در روزهای ثبت نام انتخاباتی سال ۹۶ به نسبت دوره قبل کاهش قابل توجهی پیدا نموده است. بیشترین نوسان دلار در این مدت ۷۰ ریال بوده است اما در دوره ی گذشته بیش از چهار برابر این مقدار بوده است دلیل این موضوع بالا رفتن اطمینان و کاهش ریسک ها نسبت به داخل و خارج بوده است.

این از مهم ترین دلایلی است که سبب ثبات بازار در این مقطع حساس انتخاباتی شده است. در سال ۹۲ شاهد آن بودیم که با روی کار آمدن دولت روحانی به عنوان یک دولت میانه رو، نرخ ارز یک روند نزولی و کم نوسان را به خود دید. حال اگر یک دولت اصول گرا و یا به طور کل دولتی تندرو در انتخابات بعدی بر مسند ریاست جمهوری تکیه زند طبیعتا سیاستی متفاوت با توافق برجام و توافق هسته¬ای خواهد داشت و همین عامل خود سبب رشد قیمت دلار و خروج از کانال فعلی خواهد شد و رسیدن به قیمت هایی حتی در حدود ۵۰.۰۰۰ ریال دور از ذهن نخواهد بود. اما اگر پیروزی در این انتخابات نصیب آقای روحانی گردد خواهیم دید ایشان تمایل زیادی به یکسان سازی نرخ ارز خواهند داشت. البته نحوه اجرای این تصمیم بزرگ نقش بسیار بزرگی در آینده قیمتی این ارز نمایان خواهد کرد. باید دید چه نرخی در این یکسان سازی در انتظار دلار خواهد بود. البته طبق پیش بینی ها این رقم زیر ۴۰.۰۰۰ریال خواهد بود که اگر این نرخ اعمال شود، استقرار و حفظ قیمت در این کانال بعید و دور از ذهن به نظر می رسد. در انتها مجدد باید یادآور شد که قیمت دلار در سال ۹۶ برگرفته و متاثر از تمام عوامل یاد شده می باشد.

باید به انتظار نشست و دید که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ چه خواهد بود و چه فردی به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور ایران معرفی خواهد شد تا با توجه به سیاست های او در قبال مسائل سیاسی از جمله توافق هسته ای و استمرار و یا عدم استمرار آن بتوان قیمت دلار برای سال ۹۶ را پیش بینی نمود.

 

www.tajmirexchange.com
 

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیر ریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR