پاییز نزولی دلار

کاهشی ترین پاییز دلار در سال ۹۷ رقم خورد. اتفاقی که در هیچ کدام از پاییزهای دهه ۹۰ رخ نداده بود. در آخرین روز هفته از آذرماه دلار ۵۰۰ ریال افزایش را به ثبت رساند و روی عدد ۱۰۰.۵۰۰ ریال آرام گرفت. دلار در هفته پایانی آذرماه حدود ۲.۴ درصد افت کرد، اما در کل ماه آذر ۲۲ درصد از ارزش خود را از دست داد و در مجموع در فصل پاییز ۳۰ درصد کاهش را تجربه کرد.

دلار که در تابستان ۹۷ با افزایش تقریبا ۲۰۰ درصدی روبرو شده بود با آغاز فصل پاییز شروع به ریزش کرد که البته ورود بازارساز و مدیریت نوسان مهمترین عامل این کاهش ها از طرف معامله گران شناخته شد. همزمان با ورود بازارساز به صحنه مدیریت بازار شاهد خروج آهسته تقاضای احتیاطی از بازار بودیم. در کنار آن کنترل امنیتی بازار این مجال را از نوسان گیران و دلالان گرفت و آنها دیگر نتوانستند با جوسازی های خود کنترل و نوسانات را به دست خود گیرند.

مجموع عوامل شده منجر به آن شد که کنترل بازار در اختیار بازارساز افتاد و این سیاست گذار ارزی موفق به کنترل دامنه نوسانات و کاهش قیمت ارز شد. حال بازار ارز وارد فصل زمستان شده و بازار پیش بینی تا انتهای سال داغ شده است. گروه افزایشی معتقد است شروع تعطیلات سال جدید میلادی می تواند تقاضای جدید را وارد بازار نماید و از سوی دیگر، افت بیشتر قیمت نفت ایران، تقاضای احتیاطی را به بازار برگرداند. این گروه ۲ عامل یاد شده را از عوامل سیاسی به خصوص آغاز دور دوم تحریم ها مطمئن تر می دانند زیرا معتقدند اثر عامل سیاسی قبلا توسط معامله گران پیش خور شده و در آینده قیمتی دلار تاثیر بسزایی نخواهد داشت.

در مقابل کاهشی های بازار بر این باورند، بازارساز مدیریت بازار ارز را به طور کامل در دست گرفته و دیگر این فرصت را به دست نوسان گیران نخواهند داد تا آنها جو بازار را متشنج نمایند. در کنار این عامل در ماه های آینده با افزایش عرضه شرکت های تجاری در انتهای سال، سرعت کاهش قیمت ها بیشتر نیز خواهد شد. از نظر این گروه بازارساز با جدیت زیادی به دنبال مدیریت قیمت هاست. مجاز اعلام کردن ورود دلار به کشور یکی از همین راهکارها و نشانه های جدیت بازارساز به منظور کنترل بازار ارز می باشد. کاهش شدید قیمت در ماه پرتقاضای بازار از نظر کاهشی ها نشان دهنده این موضوع است که جهت انتظارات معامله گران و افراد عادی تغییر مشهودی کرده است.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR