واکاوی رفتار مردم در روزهای پرنوسان ارزی

روند کاهشی دلار که از روز دوشنبه آغاز شده بود و جو روانی شدیدی را در بین مردم عادی بوجود آورده بود سرانجام با اطلاع رسانی هایی که در فضای مجازی شد تا حدودی آرام شد. این اخبار بیشتر انعکاس دهنده برگشت قیمت ها بود. بر اساس اظهارات ایراد شده در این کانال ها دلار به زیر ۱۰۰.۰۰۰ ریال رسید و راسته خیابان فردوسی مملو از خیل عظیم مردمی بود که خواستار فروش ارزهای خود بودند. دلالان هم به دنبال خرید ارز با قیمت های بسیار پایین از افراد عادی بودند و مردم نگران از نوسان شدید کاهشی قیمت ها به دنبال فروش ارز خود بودند. اما در ابتدای روز گذشته قیمت در بین دلالان تهران تا ابتدای مرز ۱۲۰.۰۰۰ ریال پایین رفته بود ولی حجم معاملات آنقدر پایین بود که نمی توان آنرا به عنوان مرجع حساب نمود.

بعدازظهر همین روز روند کاهشی کمی آرام گرفت و تا انتهای بازار دلار در کانال ۱۴۰.۰۰۰ ریالی قرار گرفت. قیمت یاد شده ۲۲.۰۰۰ ریال پایین تر از روز دوشنبه بود. کاهشی که در سال های اخیر نمونه آن را نداشتیم. بازار روز گذشته از حضور چهار دسته بازیگر حکایت داشت. مردم عادی که اکثرا در قیمت های بالاتر اقدام به خرید کرده بودند؛ واسطه های خرده که دنبال خرید دلار ارزان از مردم عادی بودند؛ واسطه گران عمده که بیشتر به دنبال یافتن مشتری برای فروش بودند. دسته آخر هم افرادی بودند که در روزهای آینده سفر خارجی در پیش داشتند و تصمیم به تهیه دلار مورد نیازشان داشتند که این گروه ابراز کردند صرافی ها حاضر به فروش دلار نیستند.

همچون روزهای گذشته صرافی ها هیچ نقشی در بازار نداشتند از این رو دلالان از فرصت استفاده کرده و اقدام به خرید ارز مردم در قیمت های پایین می کردند. با توجه به حجم زیاد مردم در بازار دامنه نوسان قیمت هم بسیار زیاد بود. در واقع قیمت مشخص و قابل استنادی در بازار وجود نداشت. بعضی از دلالان قیمت خرید خود را بین ۹۰.۰۰۰ تا ۱۱۰.۰۰۰ ریال عنوان می کردند. البته این قیمت در کانال های مجازی به چشم می خورد. در بازار معامله گران نقدی نرخ ۱۲۰.۰۰۰ ریال را پیشنهاد می کردند. اگر بخواهیم جمع بندی نماییم روز گذشته یک مبارزه قیمتی بین گروه های مختلف بود و هر کدام به یک سو مردم را سوق می دادند.

سرانجام در این جو فروش شدیدی که بوجود آمده بود حوالی ظهر ابلاغیه ای از سوی بانک مرکزی منتشر شد. در این ابلاغیه آمده بود که شبکه بانکی آمادگی خرید ارز از افراد را دارد و مردم از فروش ارز به دلالان امتناع کنند. این سیاست از سوی بازارساز موجب برگشت آرامش نسبی در بازار شد. به نوعی بانک مرکزی با این کار خود خواست تا دلار را از دست دلالان جمع کرده و آن را در اختیار شبکه بانکی قرار دهد. آنچه مشخص است وجود سیاست گذار در بازار جز لاینفک است. زیرا می تواند با اتخاذ سیاست های لازم کنترل و مدیریت بازار را در دست داشته و آن را به سرمنزل مقصود رهنمون سازد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR