نگاهی متفاوت به دلار در نیمه نخست سال ۹۶

با پایان یافتن شهریور ماه ۹۶ دلار بیشترین بازدهی در ۹ ماه گذشته را برای خود به ثبت رساند. میزان بازدهی دلار در ۶ ماهه نخست امسال ۳.۸ درصد بود که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵ تغییر آنچنانی دیده نشد. این رقم در سال گذشته ۳.۷ درصد بوده است. این عدد و مقایسه از آن جهت اهمیت پیدا می کند که نشان دهنده رفتاری کاملا مشابه و یکسان در بین معامله گران در ۶ ماه ابندایی امسال و سال گذشته بوده است. تنها تفاوت اساسی که می توان در این دو سال از آن یاد نمود در افزایش حجم و قیمت معاملات در تابستان ۹۶ است. بدین معنا که در تابستان شاهد افزایش بیشتر در قیمت و همچنین در حجم معاملات بودیم. اما در سال گذشته این افزایش ها در بهار اتفاق افتاد.

ولی آنچه که از اهمیت بسزایی در این مقایسه آماری وجود دارد این است که میزان بازدهی و رشد در این دو سال یکسان بوده است. در آخرین روز معاملاتی بازار ارز در شهریور ماه شاهد افت ۲۰ ریالی دلار بودیم که این امر سبب شد دلار در پایان نیمه نخست سال ۹۶ به زیر کانال ۳۹.۰۰۰ ریال برسد. این افت بها و ورود به کانال ۳۸.۰۰۰ ریال از نیمه دوم شهریور تا به حال اتفاق نیافته بود. زیرا در هفته گذشته بارها بهای دلار به این محدوده قیمتی نزدیک شد که با مقاومت فعالان و معامله گران آن این محدوده قیمتی حفظ شده بود. تا آنجایی که از آن به عنوان مرز مقاومتی برای دلار نامبرده شد. با این که بهای دلار در آخرین روز تابستان افت را به خود دید و در قیمت ۳۸.۹۸۰ ریال آرام گرفت. اما یک رکورد جالب و قابل تامل از خود بجای گذاشت.

این رکورد معادل ۱.۸ درصد رشد بود که بیشترین بازدهی دلار از انتهای پاییز سال گذشته تا به حال بود. از آن جهت هم قابل تامل است که رکوردی ۹ ماهه به ثبت رساند و نشان دهنده افزایش تحرک معامله گران و فعالان بازار و همچنین بالا رفتن انتظار رشد دلار در این ماه ها می باشد. آنچه سبب این افزایش ها شد افزایش تقاضای مسافرتی، نوسان های روبه بالای نرخ حواله درهم و زمزمه های تک نرخی شدن ارز از سوی بانک مرکزی سبب خوش بینی و افزایش بهای دلار در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۶ شد. حال باید دید چه در انتظار دلار و معامله گران در ۶ ماهه دوم سال ۹۶ خواهد بود.

 

www.tajmirexchange.com

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR