نگاهی به علل کاهشی ترین هفته دلار

بعد از افزایش های قیمتی دلار کمتر معامله گری به فکرش خطور می کرد تا قیمت دلار به این سرعت روند کاهشی پیدا کند. به طوری که هفته دوم مهرماه جایی شد برای ثبت بیشترین کاهش قیمت هفتگی در دلار. پس از دخالت بانک مرکزی که توام بود با تصویب دستور العملی به منظور ورود بانک ها برای خرید دلار و آزاد کردن خرید و فروش صرافی ها، همچنین زمزمه هایی برای تصویب قانون FATF و اینکه صدور رای دیوان لاهه به سود ایران و به زیان آمریکا، اینها عواملی بودند که دست به دست هم داده تا در دومین هفته مهر ماه همچنان روند نزولی دلار ادامه داشته باشد. در آخرین روز هفته نرخ دلار متاثر از آنچه گفته شد از کانال ۱۴۰.۰۰۰ ریال خارج شد و وارد کانال ۱۳۰.۰۰۰ ریال شد.

روز پنجشنبه، دلار ۸.۰۰۰ ریال از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۱۳۷.۰۰۰ ریال رسید. ثبت این نرخ به معنای بیش از ۲۱ درصد کاهش برای این ارز در هفته پیش بود، موردی که در هیچ زمان از سال ۹۷ سابقه نداشت. روز پنجشنبه بازار ارز بسیار آرام بود و حجم معاملات نیز بسیار کاهش پیدا کرده بود. در تابلوی برخی صرافی ها قیمت ۱۰۰.۰۰۰ ریال ثبت شده بود و عده دیگر قیمت ۱۳۰.۰۰۰ریال ثبت شده بود. ولی بیشتر صرافی ها تمایل داشتند فروش خود را در ابتدای کانال ۱۴۰.۰۰۰ ریال انجام دهند. افت بهای دلار در هفته اخیر موجب زیان نوسان گیرانی شد که روی قیمت ۱۹۰.۰۰۰ ریال خرید کرده بودند.

آنچه از رفتار بازیگران مشهود است حداقل در کوتاه مدت این موضوع را به ذهن متبادر می کند که احتیاط شرط اول آنها می باشد. پس از افت بی سابقه دلار سکه بهار آزادی هم روند نزولی به خود گرفت و تا ۴۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال عقب نشینی کرد. امری که به معنای افت ۱۴ درصدی این فلز گرانبها بود.

اما از اواسط روز، سکه به یکباره با سرعت زیادی روند نزولی به خود گرفت و حتی در مقاطعی از روز با خروج از مرز ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریالی به ابتدای کانال ۳۹.۰۰۰.۰۰۰ ریال پایین رفت. اما هرچه به جلوتر برویم با تحویل سکه های پیش فروش مواجه خواهیم شد همین امر قیمت این فلز گرانبها را می تواند با فشار بیشتری مواجه کند. اما معامله گران حرفه ای معتقدند قیمت سکه متاثر از افت و خیزهای دلار است. بازگشت دلار، ممکن است یک بار دیگر محرک رشد قیمتی فلز گرانبهای داخلی شود.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR