نگاهی به علل افزایش مجدد نرخ دلار

دلار در سومین روز هفته مجددا روند افزایشی به خود گرفت. دلار همزمان با افزایش خریدهای معامله گران بالای مرز ۱۳۰.۰۰۰ ریال نوسان کرد و حتی به سوی سطح ۱۴۰.۰۰۰ ریالی گام برداشت. اما در نهایت با مقاومت فروشندگان مواجه و در انتهای کار روی عدد ۱۳۸.۰۰۰ ریال به خود پایان داد. به رغم تمام اقدامات انجام شده از سوی سیاست گذار به جهت کاهش قیمت دلار اما روند کاهشی دلار چندان دوام نیاورد و دلار مجددا به جاده افزایشی بازگشت. در خصوص اینکه چرا دلار نتوانست روند کاهشی را ادامه دهد و باز روند افزایشی خود را حفظ کند کارشناسان به چند علت مهم اشاره دارند:

۱- تقاضای سفته بازی در بازار ارز همچنان وجود دارد. دلالان و نوسان گیران در قیمت های پایین به سرعت خریدار هستند. خریدهای آنها به قدری زیاد است که اجازه کاهش نرخ را نمی دهد. ضمن اینکه کاهش اخیر اگرچه سرمایه های خرد را از بازار خارج کرد اما سرمایه های جامانده مجدد وارد بازار شده و اقدام به خرید نمودند. ۲- تصویب FATF هم نتوانست موج افزایشی را کنترل نماید. زیرا هنور نگرانی های سیاسی از بابت تحریم های سیاسی در آبان ماه وجود دارد و همین مسئله موجب تردیدهای زیادی در بین اهالی بازار ارز شده است.

۳- دخالت های بانک مرکزی هم چندان موثر نبوده و بیشتر حکم پادزهری موقت را داشته، زیرا ذخایر بانک محدود و امکان استمرار دخالت بانک مرکزی در بازار را کم میکند. ۴- بازار ارز کشور از نظر عمق بسیار کوچک است و همین امر سبب می گردد که کوچکترین عاملی موجب کاهش شدید قیمتی شود که این چنین کاهش هایی طبیعتا با ورود سرمایه های جدید موج تازه ای از افزایش ها را به دنبال خواهد داشت. در کنار افزایش قیمت دلار سکه هم به پیروی از این ارز پرطرفدار در کانال افزایشی قرار گرفت و بر روی عدد ۴۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال ایستاد. که نشان دهنده افزایش ۴.۵۰۰.۰۰۰ ریالی این فلز گرانبها در طی یک روز بود. افزایش قیمت سکه به اندازه¬ی زیاد بود که در مقطعی موجب شد ارزش بازاری آن از ارزش ذاتی اش سبقت بگیرد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR